Svar: En hævet fod
14. april 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Det er normalt at få lidt vand i kroppen og dermed også at få lidt hævede ben og fødder når man er gravid. Det lyder dog lidt specielt at det kun er den ene fod/ben du har problemer med.. er du sikker på at du ikke er blevet stukket af et insekt eller lignende, og det har givet dig hævelsen?
Det anbefales normalt ikke at tage vanddrivende medicin når man er gravid og effekten af det vil alligevel nok være sparsomt.
Jeg synes dog det vil være helt relevant at du får tjekket dit blodtryk og dit hævede ben hos lægen og det er ikke helt uden grund at jeg siger det.
Vi har to typer af blodårer - vener og arterier. Vener fører blodet (afiltet) tilbage til hjertet, arterierne fører blodet (iltet) væk fra hjertet. På benet findes der to sæt vener. De dybe vener, som løber mellem musklerne, og som ikke er synlige, og de overfladiske vener, som løber i underhuden, og som ofte er synlige.
Man kan faktisk (blandt andet ved graviditet, eller ved længere tids sengeleje mv.) risikere at få en blodprop i venerne i benet. Hvis det er tilfældet så vil det normalt ikke kun være foden der er hævet, det vil også gøre ondt og det vil gøre ondt i læggen, som også vil være spændt og hård. Den vil også kunne være rød og hævet og nogle gange vil man også få feber. Tit vil man kunne mærke en øget smerte i læggen, når foden bøjes opad - det er dog ikke et tegn du helt kan regne med, man kan jo godt få ondt i lægmusklen af andre årsager:o)
Jeg skriver ikke dette for at gøre dig unødigt nervøs, men fordi jeg synes det er vigtigt at du lige får den fod/ben tjekket af en læge. Hellere undersøge en gang for meget end en gang for lidt - og husk når du skal ud at flyve næste gang, så er det en god idé med nogle støttestrømper:o)
Fortsat held og lykke - det lyder jo i øvrigt som om du har det meget godt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske