Svar: Tør hud - 0 mdr.
29. marts 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sara
Det er helt normalt at man som gravid oplever at huden å maven virker tør og begynder at klø mere end du har oplevet før. Det er normalt helt harmløst og det skyldes simpelthen at din mave vokser og at huden derfor skal strække sig. Det er altså det at huden giver sig, som giver kløen.
Det hjælper nogle gange at smøre sig med lidt creme, man kan få speciel creme til gravide maver. Ofte sælges de med formålet at forhindre strækmærker, men så vidt jeg ved er der ikke dokumenteret effekt af dette. Men at smøre sig eller lade den kommende far smøre maven med lidt creme eller lotion kan være dejligt og rart og helt okay.
Det vil som i alle andre sammenhænge være en god idé at vælge en creme som ikke indeholder parfume eller andre skadelige stoffer.
De jag du får, hvis du bukker dig for meget eller tager for hårdt fat, kan skyldes ligamenterne, de sener der holder livmoderen på plads i bækkenet kaldes ligamenter og det kan føles som jag eller lidt menstruationslignende smerter, når det trækker i dem.
Man kan også opleve at få det der hedder plukveer. Det er ikke det samme som almindelige veer og plukveer er ikke farlige.
Livmoderen er en stor muskel, som normalt vil være blød. Men indimellem kan man mærke at den strammes og bliver hård og så er det man kalder det for en plukve. Det er livmoderens måde at øve sig på og plukveer er derfor små bitter veer, men meget mildere end rigtige veer.
Det kan godt føles lidt ubehageligt, når maven strammes og bliver hård, men det er okay. Det må dog ikke gøre ondt og det er vigtigt, at man ikke får gentagende plukveer og plukveer som bliver ved i længere tid.
Det er tidligt at få plukveer, når man kun er 10 uger henne, så umiddelbart tænker jeg at det er ligamenterne du kan mærke. Men så er du lidt bedre forberedt på hvad du ellers kan komme til at mærke hen af vejen:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske