Svar: Jeg er så træt, rejse og anderledes bakterieflora
26. marts 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sara
Det er dejligt at du glæder dig sådan og at det hele skrider stille og roligt frem. Det er selvfølgelig lidt hårdt for dig at du føler dig så træt, men det er fint at du har talt med lægen omkring det.
Nu hvor du er gravid, så gennemgår du en stor forandring. Ikke kun fysisk, men også psykisk og socialt. Du tænker meget over alt, drømmer måske, føler dig på en gang stærkere og også mere sårbar. Din krop ændrer sig hele tiden og det er helt naturligt og almindeligt at man som gravid føler sig enormt træt. Det er naturligvis utrolig vigtigt, at du lytte til din krop og mærker, hvordan du har det. Graviditet er ingen sygdom, men du skal naturligvis reagere hensigtsmæssigt på de signaler din krop sender.
Din enorme træthed skyldes altså alt det din krop går igennem og det faktum at du er ved at danne et lille nyt menneske. Det kræver rigtig meget energi. Det er naturligvis her vigtigt at du sørger for at hvile dig, når du har mulighed for det, men det er modsat også vigtigt at du sørger for at være aktiv. Det vil være en rigtig god idé at du går en lang tur hver dag, måske cykler en tur. Som du selv nævner, så er det netop vigtigt og det vil være godt for dig, hvis du kunne begynde at dyrke lidt motion igen - det får du det også bedre af og det hjælper på din træthed.
Med hensyn til kost, så skal du sørge for at spise sundt og varieret, få flere små måltider i løbet af dagen, spise fisk et par gange om ugen, sørge for at få dine proteiner, jern osv.
Med hensyn til rejse og fremmed bakterieflora, så vil barnet normalt ligge godt beskyttet i din livmoder. Du skal naturligvis tænke dig om i forhold til hvad du spiser. Købe vand fra flaske, ikke spise salat og frugt der kan være skyldet i urent vand osv. ligesom du normalt vil være opmærksom på ved rejser til udlandet. Men som udgangspunkt er der ikke noget problem med at rejse til Slovenien når man er gravid.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske