Svar: Gravid og forkølet
14. marts 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Tea
Et gammelt husmoderråd, som i generationer er blevet brugt mod forkølelse til både børn og voksne er kamillete. Kamille bruges normalt til at bekæmpe mindre infektioner som for eksempel forkølelse og ondt i halsen og jeg tænker at denne te må være at foretrække...
Det er rigtigt at du ikke bør indtage ekstra A vitamin. At vitaminet har betydning for fosterets udvikling af de forskellige organer og normalt vil du få den mængde A vitamin du har behov for via kosten. A vitamin er fedtopløseligt og udskilles ikke med urinen - det er derfor man er meget opmærksom på at indtaget af A vitamin ikke må blive for stort, når man er gravid - og at sådan noget som lever i store mængder bør undgås.
I stedet skal du tage en almindelig multi-vitamintablet som du plejer og så passe på dig selv. Dit barn tager ikke skade af at du er forkølet, men kan godt tage skade af de forskellige ting du indtager - tag derfor så vidt muligt ikke noget medicin, ej heller hostesaft, næsespray eller lignende, som kan påvirke dit barn i maven.
Rigtig god bedring og god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske