Svar: Udebleven menstruation - gravid vs. p-piller
5. marts 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Lea
Det lyder dejligt at du og din kæreste prøver at få et barn:o)
Når man tager en graviditetstest, så måler testen mængden af HCG i din urin. HCG er en forkortelse for Human Chorion Gonadotropin eller det man også kalder for graviditetshormonet.
I starten af en graviditet producerer de fleste kvinder store mængder HCG og derfor vil man med en graviditetstest kunne måle og få en positivt test netop på grund af dette. Det er dog sådan at enkelte kvinder ikke får et ret højt HCG niveau, trods graviditet, hvorfor testen godt kan vise negativ.
Hvorvidt du er gravid kan man derfor kun konstatere ved at lave en blodprøve eller lave en gynækologisk undersøgelse. Du kan kontakte din egen læge eller du kan bede om at få en henvisning til en gynækolog. De vil kunne undersøge dig og se om du er gravid eller ej.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske