Svar: Nygravid og lidt usikker på min krop
28. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sara
Tillykke med at du venter dig:o)
Det er helt normalt at du i starten mærker brystspænding og kan mærke lidt menstruationslignende smerter. Nogle gange er det tydeligere end andre gange og det kan komme i perioder. Det kan altså godt være sådan at du pludselig mærker det meget og så kan der gå nogle uger, hvor det ikke mærkes særlig meget.
Der er således ikke noget der, ud fra det du har skrevet, tyder på at du ikke fortsat er gravid og skal glæde dig over det lille spirende liv i din mave:o) Så prøv du at tage det helt roligt og nyd det.
Husk at du som gravid har et særligt behov for næringsstoffer, mens maven vokser. Stoffer som folinsyre, jern og kalk er blandt de mineraler og vitaminer, som er vigtige at få i de rette mængder under graviditeten. Men derudover, så gælder det om at spise en sund og varieret kost.
Du kan købe en multivitaminpille, som sælges til gravide. Det kan være f.eks. Gravitamin. Det er nemt og sikkert, du skal bare være opmærksom på at disse produkter ofte er dyrere end almindelige vitaminprodukter, som i princippet kan være ligeså gode. Det kan du tale med apoteket om.
Derudover er det rigtig godt at du supplerer din kost med 400 mikrogram folinsyre dagligt. Det anbefales at gøre dette allerede når graviditeten planlægges, eller nu, hvor du har opdaget af du er gravid og så indtil du er til og med 3 mdr henne i graviditeten. Hensigten er at forebygge at barnet fødes med det der kaldes Neuralrørsdefekter.
Når du er 20 uge henne så anbefales det at du supplerer din kost med et dagligt tilskud på 50-70 mg jern, for at undgå jernmangel i graviditeten. Ofte vil du få taget blodprøver undervejs i graviditeten for at måle din blodprocent og ofte indeholde de vitamintabletter man køber ikke jern nok. Derfor kan din jordemoder eller læge råde dig til at tage yderligere jerntilskud.
Hvis du ikke drikker mælk, så vil det være en god idé at du også supplerer din kost med et kalcium tilskud.
Vitamin A er vigtigt for synet, immunforsvaret, reproduktion, vækst og vedligeholdelse af bindevæv. Men vitamin A kan, hvis man indtager for meget godt give fosterskader. Derfor frarådes gravide at spise fødevarer med et højt indhold af vitamin A. Dvs. lever og i nogle tilfælde paté. Leverpostej og gulerødder er der derimod ingen problemer i at spise.
Fisk er godt at spise, da de indeholder mange gode vitaminer, mineraler og umættede fedtsyrer. Men det anbefales at gravide og ammende ikke spiser store rovfisk som: tun, helleflynder, rokke, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.
Tænk også over dit indtag af kaffe og andre koffeinholdige drikke. Indtaget af koffein bør begrænses. Større mængde koffein kan skade fosteret. Hvis du ryger (eller den kommende far ryger), så stop! Det er rigtig vigtigt at jeres barn ikke udsættes for tobaksrygning hverken i graviditeten eller bagefter.
Ellers er det de generelle kostråd som gælder, også når man er gravid:
- Spis meget brød og gryn
- Spis frugt og mange grøntsager hver dag - 600 gram om dagen
- Spis kartofler, ris eller pasta hver dag
- Spis ofte fisk og fiskepålæg - vælg forskellige slags
- Vælg mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold
- Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold
- Brug kun lidt smør, margarine og olie, spar på sukker og salt
- Sluk tørsten i vand
- Dyrk gerne fortsat motion og mærk efter hvad din krop fortæller dig
Så er du hjulpet rigtig godt på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske