Svar: Tvillinger

27. februar 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Karin

Hvor er det bare fantastisk - stort tillykke med det. Det er altid dejligt at blive bekræftet i at man er gravid ved scanning, men at få at vide, at der er to er noget helt specielt.

De fleste tvillingeforældre beskriver at det var lidt af en chok. Uanset om tvillingerne kommer på 'helt naturlig vis' eller fordi man har været i behandling for fertilitet og derfor er lidt mere forberedt på at der kan være flere - så er det at få konstateret to børn i maven meget stort.

Faderen reagerer ofte med en kommentar om at nu er et større bilkøb nødvendigt... gjorde han det hos jer? Og så kommer der ofte en masse spørgsmål og tanker, præcis som du også skriver - hvad med Anna, hun er jo stadig så lille, kan hun forholde sig til to mindre, får vi nu tid og overskud til hende osv. Og så kommer alle de andre tanker, - vil det nu gå godt, kan jeg føde normalt, vil ...

Annonce

... jeg føde til tiden, skal jeg evt. sygemeldes osv. osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men som du skriver, så er det bedste du kan gøre at glæde dig, nyde det og så tage det som det nu kommer. Det bliver en stor omvæltning for jer, men det bliver også dejligt berigende og I vokser med opgaven. Heldigvis har I jo lidt tid til at forberede jer og tid til at tale med lægerne om hvad der vil være mest hensigtsmæssigt for jer denne gang. Her tænker jeg f.eks. omkring fødslen. I vil kunne tale med fødselslægen på sygehuset om hvorvidt du skal føde vaginalt (jeg ved det tog mange timer og var svært sidste gang) eller om det vil være mere hensigtsmæssigt at lave planlagt kejsersnit denne gang.

En masse ting at overveje men også en masse som der er tid til at finde ud af, så I alle fortsat har det bedst muligt. Jeg glæder mig over at følge med her fra sidelinien - sikke et privilegium:o) Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet