Svar: Tvillinger
27. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Karin
Hvor er det bare fantastisk - stort tillykke med det. Det er altid dejligt at blive bekræftet i at man er gravid ved scanning, men at få at vide, at der er to er noget helt specielt.
De fleste tvillingeforældre beskriver at det var lidt af en chok. Uanset om tvillingerne kommer på 'helt naturlig vis' eller fordi man har været i behandling for fertilitet og derfor er lidt mere forberedt på at der kan være flere - så er det at få konstateret to børn i maven meget stort.
Faderen reagerer ofte med en kommentar om at nu er et større bilkøb nødvendigt... gjorde han det hos jer? Og så kommer der ofte en masse spørgsmål og tanker, præcis som du også skriver - hvad med Anna, hun er jo stadig så lille, kan hun forholde sig til to mindre, får vi nu tid og overskud til hende osv. Og så kommer alle de andre tanker, - vil det nu gå godt, kan jeg føde normalt, vil jeg føde til tiden, skal jeg evt. sygemeldes osv. osv.
Men som du skriver, så er det bedste du kan gøre at glæde dig, nyde det og så tage det som det nu kommer. Det bliver en stor omvæltning for jer, men det bliver også dejligt berigende og I vokser med opgaven. Heldigvis har I jo lidt tid til at forberede jer og tid til at tale med lægerne om hvad der vil være mest hensigtsmæssigt for jer denne gang. Her tænker jeg f.eks. omkring fødslen. I vil kunne tale med fødselslægen på sygehuset om hvorvidt du skal føde vaginalt (jeg ved det tog mange timer og var svært sidste gang) eller om det vil være mere hensigtsmæssigt at lave planlagt kejsersnit denne gang.
En masse ting at overveje men også en masse som der er tid til at finde ud af, så I alle fortsat har det bedst muligt. Jeg glæder mig over at følge med her fra sidelinien - sikke et privilegium:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske