Svar: Tsunami af spørgsmål

7. februar 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Daha

Velkommen til og hvor lyder det dejligt at I så aktivt prøver at få et barn.

Der var en gang en gynækolog som fortalte mig at sandsynligheden for at blive gravid var betydeligt højere de første 3 måneder efter stop med piller. At der procentuelt skulle være mange som netop blev gravid inden for 3 måneder efter p-pillestop. Dette skulle hænge sammen med at man jo har fået hormoner i en så passende dosis, at man lige efter p-pille stop er meget brugtbar.. og mon ikke du allerede er gravid.

Hvis vi forestiller os at du allerede er blevet gravid, så vil du, da du havde sidste menstruations første dag den 16 januar,
være ca 3½ uge henne i dag. Det er nok lige tidligt nok at teste. Jeg tænker dog, at hvis du ikke får menstruation inden for den næste uge eller 14 dage, så kan du godt tage en test og regne med resultatet.

Jeg kan naturligvis ikke love dig at din krop ikke spiller dig et pus, at hormonerne og ønsket om ...

Annonce

... graviditet er så stort at du psykisk får udsat din menstruation... men muligheden for at du er gravid er tilstede.

Jeg tør næsten ikke sige tillykke, men jeg håber på det bedste og krydser alt hvad krydses kan for at det allerede er lykkes for jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til de ting der har været i jeres familie og omgangskreds, så er det rigtig vigtigt at I giver jer selv lov til at glædes over det spirende liv du og din kæreste får lov til at opleve. Enhver situation er helt unik og selvom tingene nogle gange er meget komplekse og ting går galt, så går det jo de fleste gange rigtig godt.

Det lyder dog meget voldsomt det I har oplevet og jeg tænker at I, hvis du er gravid, skal drøfte dette med jeres læge, sådan at du kan få tilbudt ekstra scanninger og undersøgelser, hvis det viser sig relevant og hvis det kan give jer lidt ro i sjælen.

Jeg ønsker jer rigtig meget held og lykke fortsat og regner med at høre nyt, når testen viser positiv:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre