Svar: Tsunami af spørgsmål
7. februar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Daha
Velkommen til og hvor lyder det dejligt at I så aktivt prøver at få et barn.
Der var en gang en gynækolog som fortalte mig at sandsynligheden for at blive gravid var betydeligt højere de første 3 måneder efter stop med piller. At der procentuelt skulle være mange som netop blev gravid inden for 3 måneder efter p-pillestop. Dette skulle hænge sammen med at man jo har fået hormoner i en så passende dosis, at man lige efter p-pille stop er meget brugtbar.. og mon ikke du allerede er gravid.
Hvis vi forestiller os at du allerede er blevet gravid, så vil du, da du havde sidste menstruations første dag den 16 januar,
være ca 3½ uge henne i dag. Det er nok lige tidligt nok at teste. Jeg tænker dog, at hvis du ikke får menstruation inden for den næste uge eller 14 dage, så kan du godt tage en test og regne med resultatet.
Jeg kan naturligvis ikke love dig at din krop ikke spiller dig et pus, at hormonerne og ønsket om graviditet er så stort at du psykisk får udsat din menstruation... men muligheden for at du er gravid er tilstede.
Jeg tør næsten ikke sige tillykke, men jeg håber på det bedste og krydser alt hvad krydses kan for at det allerede er lykkes for jer.
Med hensyn til de ting der har været i jeres familie og omgangskreds, så er det rigtig vigtigt at I giver jer selv lov til at glædes over det spirende liv du og din kæreste får lov til at opleve. Enhver situation er helt unik og selvom tingene nogle gange er meget komplekse og ting går galt, så går det jo de fleste gange rigtig godt.
Det lyder dog meget voldsomt det I har oplevet og jeg tænker at I, hvis du er gravid, skal drøfte dette med jeres læge, sådan at du kan få tilbudt ekstra scanninger og undersøgelser, hvis det viser sig relevant og hvis det kan give jer lidt ro i sjælen.
Jeg ønsker jer rigtig meget held og lykke fortsat og regner med at høre nyt, når testen viser positiv:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske