Svar: Kontakt med fosteret
16. januar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Eva
Jeg ved desværre ikke hvad det er for en form for kommunikation din veninde lærer med sit ufødte barn. Men det er jo almindeligt kendt at børn allerede i maven, kan høre sine forældres stemme og der er ingen tvivl om at det er godt at gå og snakke med sit barn, synge for det osv. Der er også lavet undersøgelser som viser at børn kan genkende en melodi, når de bliver født og finde roen ved den, hvis man i graviditeten har spillet eller sunget den igen og igen.
Man har også lavet undersøgelser som viser at når et barn i maven første gang hører en høj lyd, som f.eks. støvsugeren, så bliver barnet meget forskrækket. Men når det så har hørt støvsugeren flere gange og således har vænnet sig til lyden, så bliver det ikke længere påvirket af den på samme måde. Barnet er altså i en vis grad i stand til at kunne bruge sin hukommelse.
Der er lavet mange andre undersøgelser og du kan sikkert finde meget ved at søge på nettet eller ved f.eks. at gå på biblioteket.
Med hensyn til at tale med sit lille barn og et specielt system til dette, så findes der bl.a. det som hedder "Tegn til Tale". Det bruges især til børn som har problemer med at udtrykke sig verbalt af forskellige årsager, det kan f.eks. være børn med downs syndrom eller børn med autisme.
Der har også været meget i medierne på det sidste omkring spædbørn der allerede fra 3 måneders aldren lærer matematik. Man kan gå på kursus og lære sit spædbarn at regne...
Fagre nye verden..:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, ellers må du spørge din veninde igen.
Fortsat held og lykke med graviditeten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske