Svar: Meget overvægtig og gravid
12. december 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at du venter dig, et stort tillykke med det:o)
Det vil være rigtig godt og helt naturligt at du taler med både din læge og din jordmoder om, hvordan du bedst muligt kan holde dig sund og i god form. Det er jo rigtigt, det du har læst, at der kan være forskellige risici forbundet med at være overvægtig gravid.
Du har brug for en henvisning fra din læge, så du kan komme til diætist, der kan hjælpe dig med at sammensætte en kostplan, der vil tilgodese både dig og dit lille barn. Det vil være langt at foretrække, at du får en personlig diætist, evt. en diætist på sygehuset, som måske samarbejder med din jordemoder.
Det er sådan, at man ikke bare kan gå på kur, når man er gravid, men at man får hjælp til at sammensætte kosten, så man er sikker på at barnet får, hvad det skal have. Det har også noget at sige, hvor langt henne i graviditeten man er, hvornår man må begynde at spise mere fedtfattigt, proteinrigt osv. Derfor synes jeg ikke du skal gå igang selv, men sikre dig at du får kyndig vejledning på dette punkt.
Det vil være en lægelig vurdering sammen med jordemoderen, hvordan du skal føde dit barn og hvorvidt din vægt eller din livsstil gør, at dit barn skulle blive påvirket. Du ved jo godt at du ikke skal spise for to, at du skal spise sundt, ikke ryge, ikke drikke alkohol, og så sørge for at få motion dagligt og hvis du sørger for disse ting, så kan du ikke gøre det bedre. Du skal naturligvis følge dine kontroller hos læge og jordemoder og så vil du løbende tale med dem om, hvordan du har det og hvordan det hele går. Der vil blive holdt øje med din urin, dit blodtryk osv og du vil sandsynligvis også få taget nogle forskellige blodprøver, blandt andet for at sikre at du ikke udvikler en graviditetsbetinget sukkersyge.
I nogle kommuner har man helt specielle tilbud til overvægtige gravide og det synes jeg også du skal benytte dig af, hvis muligheden er der. DU må prøve at forhøre dig rundt omkring, men igen er det især din læge og jordemoder der kan rådgive dig om, hvad muligheder der er, hvor du bor. Måske aflægger sundhedsplejersken også graviditetsbesøg og det kunne også være en mulighed, hvis du har brug for at tale med hende om alle de tanker du gør dig, om det at få et lille barn.
Jeg har ikke hørt om at kvalme skulle være et sikkert tegn og at risikoen for at tabe barnet så er mindre, desværre:o)
Jeg håber at du finder hjælp hos din læge og jordemoder til at komme lidt videre:o Indtil videre må du glæde dig over at du er blevet gravid og nyde det spirende liv i din mave. Du må ikke lade dine bekymringer overskygge denne glæde. Ha en rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske