Svar: Meget overvægtig og gravid

12. december 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Hvor er det dejligt at du venter dig, et stort tillykke med det:o)

Det vil være rigtig godt og helt naturligt at du taler med både din læge og din jordmoder om, hvordan du bedst muligt kan holde dig sund og i god form. Det er jo rigtigt, det du har læst, at der kan være forskellige risici forbundet med at være overvægtig gravid.

Du har brug for en henvisning fra din læge, så du kan komme til diætist, der kan hjælpe dig med at sammensætte en kostplan, der vil tilgodese både dig og dit lille barn. Det vil være langt at foretrække, at du får en personlig diætist, evt. en diætist på sygehuset, som måske samarbejder med din jordemoder.

Det er sådan, at man ikke bare kan gå på kur, når man er gravid, men at man får hjælp til at sammensætte kosten, så man er sikker på at barnet får, hvad det skal have. Det har også noget at sige, hvor langt henne i graviditeten man er, hvornår man må begynde at spise mere fedtfattigt, proteinrigt osv. Derfor synes jeg ikke du skal gå igang selv, men sikre dig at du får kyndig vejledning på dette punkt.

Det vil være en lægelig vurdering sammen med jordemoderen, hvordan du skal føde dit barn og hvorvidt din vægt eller din livsstil gør, at dit barn skulle blive påvirket. Du ved jo godt at du ikke skal spise for to, at du skal spise sundt, ikke ryge, ikke ...

Annonce

... drikke alkohol, og så sørge for at få motion dagligt og hvis du sørger for disse ting, så kan du ikke gøre det bedre. Du skal naturligvis følge dine kontroller hos læge og jordemoder og så vil du løbende tale med dem om, hvordan du har det og hvordan det hele går. Der vil blive holdt øje med din urin, dit blodtryk osv og du vil sandsynligvis også få taget nogle forskellige blodprøver, blandt andet for at sikre at du ikke udvikler en graviditetsbetinget sukkersyge.

I nogle kommuner har man helt specielle tilbud til overvægtige gravide og det synes jeg også du skal benytte dig af, hvis muligheden er der. DU må prøve at forhøre dig rundt omkring, men igen er det især din læge og jordemoder der kan rådgive dig om, hvad muligheder der er, hvor du bor. Måske aflægger sundhedsplejersken også graviditetsbesøg og det kunne også være en mulighed, hvis du har brug for at tale med hende om alle de tanker du gør dig, om det at få et lille barn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg har ikke hørt om at kvalme skulle være et sikkert tegn og at risikoen for at tabe barnet så er mindre, desværre:o)

Jeg håber at du finder hjælp hos din læge og jordemoder til at komme lidt videre:o Indtil videre må du glæde dig over at du er blevet gravid og nyde det spirende liv i din mave. Du må ikke lade dine bekymringer overskygge denne glæde. Ha en rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina