Svar: Vægtscanning

3. december 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Inger Marie

Der er stor forskel alt efter hvor man bor i landet, hvor mange graviditetskontroller man tilbydes. Sundhedsstyrelsen anbefaler at man får en del kontroller, på samme måde som de anbefaler at sundhedsplejersker tilbyder mange hjemmebesøg - men virkelighedens verden er desværre ofte en anden...

Det optimale ville være at man fik tilbudt følgende kontroller som gravid:
Tidlig i graviditeten egen læge
Uge 12-16 jordemoder
Uge 20-22 jordemoder
Uge 24-25 egen læge
Uge 28 jordemoder
Uge 32 jordemoder
Uge 35 egen læge
Uge 37 jordemoder
Uge 39 jordemoder
Uge 40 jordemoder
Uge 41 jordemoder, hvis man går så længe

Derudover så tilbydes så vidt jeg ved alle en nakkefoldscanning og blodprøve (doubble test) omkring uge 12 og en type 2 scanning (misdannelsesscanning) omkring uge 19 - 20.

Det kan godt være at kontrollerne er skåret ned, hvor du bor, det ved jeg desværre ikke. Nu er jeg jo ikke jordemoder, men jordemødrene plejer at måle symfyse-fundus ...

Annonce

... mål, dvs. den længde der er fra skambenet (symfysen) til højden eller den øverste del af livmoderen (fundus). Målingen foretages med et målebånd og man måler livmoderens størrelse, for at vurdere om barnet vokser som det skal og her skønner man så også barnets vægt. Jeg mener der er omkring uge 28, men det må du ikke hænge mig op på. I hvert fald burde jordemoderen kunne have givet dig et skøn på barnets vægt, hvis du var til kontrol i uge 31+5. Har du set om der står noget på din vandrejournal?

Jeg kan godt forstå at du gerne vil vide, hvad dit barn skønnes til, det er rart at have nogle facts og lidt mere konkret at forholde sig til "nu er den så og så stor" - det gør det hele mere virkeligt på en eller anden måde.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved ikke hvornår du skal til læge eller jordemoder igen, men der sker jo ikke noget ved at du spørger om du kan få en tid...

Rigtig meget held og lykke, håber at I har det godt - det lyder sådan:o) Rigtig god jul, der bliver sikkert masser af ønsker i år...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor