Svar: Er jeg pyldret eller er der noget om snakken?
14. november 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Janet
Nu er jeg jo hverken læge eller jordemoder, så i sidste ende vil det være godt at du drøfter lige præcis din situation med dem og får deres vurdering af, hvorvidt en sygemelding vil være på sin plads for dig.
Jeg vil dog gerne fortælle dig hvad jeg ved og tænker:o) Plukveer er som sådan ikke noget farligt og ikke noget der skader dit barn. Livmoderen er en muskel og hvornår den trækker sig sammen og hvornår de slapper af, er ikke noget du selv kan styre. Plukveer er nogle svage sammentrækninger i livmoderen og når man venter sit første barn, så vil det være normalt at mærke plukveer de sidste par måneder af graviditeten, hvor det hos fleregangsfødende godt kan mærkes allerede fra midt i graviditeten.
Plukveer er en slags træning af livmoderen forud for det egentlige ve-arbejde. Det vil sige at plukveerne er en slags øvelse livmoderen laver. At have plukveer er således noget positivt, så længe det er milde sammentrækning. Det vil sige at de kommer spredt, uden at være regelmæssig og de må ikke gøre ondt. Nogle mærker plukveerne som en let murrende fornemmelse i maven, andre mærker det kun, hvis de lægger hånden på maven, så kan de pludselig mærke at livmoderen er helt hård.
Hvis plukveerne begynder at komme mere regelmæssigt eller begynder at gøre ondt, eller kommer på en måde, hvor du ligesom må stoppe det du er igang med, så er de for voldsomme. Det betyder at de så arbejder for meget og således ikke kun laver gymnastik og øver sig til det bliver aktuelt, men faktisk begynder at blødgøre din livmoderhals. Og det er ikke godt. Derfor vil det være relevant med en sygemelding, hvis det er så voldsomme plukveer du oplever.
Du skriver at du går en del, faktisk mange km. i løbet af dagen og du fortæller, at det kan du godt, hvis du bare gør det mere roligt end du ellers ville gøre. Jeg tænker at hvis du oplever at du er nødt til at stoppe din gang, fordi du får en plukve og så derefter kan gå videre igen, så er din plukveer for voldsomme.
Du fortæller også at du har rigtig mange plukveer, mange i timen og jeg synes du skal kontakte din læge eller jordemoder og drøfte det med dem. Tal med dem om evt. at lave en gynækologisk undersøgelse af dig, hvor de kan vurdere om de plukveer du har er begyndt at bearbejde din livmoderhals.
Viser det sig at du må sygemeldes, så må det være sådan og det er du nødt til at prioritere, jeg ved at du tidligere har haft problemer med lidt blødning og at din erfaring med lægen måske ikke er den bedste, men så ring til din jordemoder og fortæl hende hvad du fortælle mig. Det kan du altid gøre, det er jo derfor hun er der:o) Jeg synes altså ikke at du er for pylret, men synes du skal have en snak med din jordemoder, som så kan vejlede dig i hvad der er bedst for dig og dit ufødte barn.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske