Svar: Har maling kunne skade min baby?

9. november 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tuc

Tillykke med at du venter dig, det er dejligt at du nu er 16 uger henne.. var det noget til børneværelset du skulle have malet?

Nogle gange kommer man til at gøre noget, som man ikke skulle have gjort og sådan er det. Lige nu kan du hverken gøre fra eller til og det bedste du kan gøre er at slappe af, for det gavner ikke dit lille barn at du stresser rundt og er rigtig ked af det:o)

Jeg tror ikke at dit barn har taget skade, men der er jo aldrig nogen garantier her i livet - desværre. Det er korrekt at man ikke anbefaler moderen at male under graviditeten og ej heller når man ammer, men generelt gælder, at du så vidt muligt skal sørge for at leve sundt, sørge for ikke at ryge og ikke udsætte dig selv og dit barn for røg, dyrke lidt motion osv. alt det gode du kan gøre for både dig og dit barn.

Det er ...

Annonce

... rigtigt, at man når man bruger spraydåser og maling, så indånder nogle dampe og små partikler med kemikalier, der naturligvis optages i din krop og dermed kan overføres til dit ufødte barn. Produkter på sprayform tæller dog også både hårlak, spraydeodoranter, imprægnering til for eksempel læder, spraymaling, lak på spray osv, det er altså mange ting som gør sig gældende og mon ikke de fleste gravide kan nikke genkendende til at have brugt nogle af disse ting under deres graviditet...?

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det du skal gøre nu er at sige at du er blevet så meget klogere og at du naturligvis ikke begår samme fejltagelse igen, tænk over hvad du spiser og hvordan du holder dig selv så sund som muligt og tro så på at den lille i din mave har det okay.. der går nok ikke så lang tid, før du kan mærke de første små spark:o)

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig