Svar: Har maling kunne skade min baby?
9. november 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Tuc
Tillykke med at du venter dig, det er dejligt at du nu er 16 uger henne.. var det noget til børneværelset du skulle have malet?
Nogle gange kommer man til at gøre noget, som man ikke skulle have gjort og sådan er det. Lige nu kan du hverken gøre fra eller til og det bedste du kan gøre er at slappe af, for det gavner ikke dit lille barn at du stresser rundt og er rigtig ked af det:o)
Jeg tror ikke at dit barn har taget skade, men der er jo aldrig nogen garantier her i livet - desværre. Det er korrekt at man ikke anbefaler moderen at male under graviditeten og ej heller når man ammer, men generelt gælder, at du så vidt muligt skal sørge for at leve sundt, sørge for ikke at ryge og ikke udsætte dig selv og dit barn for røg, dyrke lidt motion osv. alt det gode du kan gøre for både dig og dit barn.
Det er rigtigt, at man når man bruger spraydåser og maling, så indånder nogle dampe og små partikler med kemikalier, der naturligvis optages i din krop og dermed kan overføres til dit ufødte barn. Produkter på sprayform tæller dog også både hårlak, spraydeodoranter, imprægnering til for eksempel læder, spraymaling, lak på spray osv, det er altså mange ting som gør sig gældende og mon ikke de fleste gravide kan nikke genkendende til at have brugt nogle af disse ting under deres graviditet...?
Det du skal gøre nu er at sige at du er blevet så meget klogere og at du naturligvis ikke begår samme fejltagelse igen, tænk over hvad du spiser og hvordan du holder dig selv så sund som muligt og tro så på at den lille i din mave har det okay.. der går nok ikke så lang tid, før du kan mærke de første små spark:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske