Svar: Graviditet og forkølelsessår
30. september 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Når jeg læser i litteraturen omkring brug af Zovir/Geavir (Aciclovir) så er det begrænset hvor meget man har undersøgt omkring brugen af dette til gravide. Man har lavet et studie, hvor man har undersøgt ca 500 kvinder og her var der ikke umiddelbart problemer med at bruge Zovir. Dog skriver de at da erfaringen er begrænset så børn brugen af det "bør reserveres til tilfælde, hvor fordelene anses for større end de mulige ulemper."
Der findes også produkter mod herpes som hedder valaciclovir, men her står at "da erfaringen med valaciclovir er langt mere begrænset end med aciclovir, bør behandling med valaciclovir undgås."
Samtidig fremgår det at man skal skelne imellem hvorvidt der er tale om en lokalbehandling eller en tabletbehandling, hvor sandsynligheden for at medicinen kan påvirke barnet er mindre, når der er tale om en lokal behandling - hvilket påsmøring af creme på læberne jo må siges at være...
Jeg synes det er helt relevant at du får en tid hos din læge til at finde ud af hvad du kan behandle med, hvordan og hvorlænge. Umiddelbart så vil det være i orden at behandle med Zovir-creme på læberne.
At du har fået flere udbrud her under graviditeten er ikke usædvanligt i forbindelse med graviditet, det skyldes sandsynligvis de hormonændringer din krop går igennem i øjeblikket.
Jeg vil lige nævne at hvis man har problemer med herpes genitalia - altså herpesudbrud på kønsorganerne, så er det generelt vigtigt at behandle dette, da et udbrud tæt på fødselstidspunktet medfører stor risiko for at smitte det nyfødte barn.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, så ring og få en tid hos lægen og rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat - det lyder som om du i øvrigt har det godt?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske