Svar: Empty egg?
31. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Tine
Jeg ved desværre ikke hvor meget der er forsket i dette, men generelt så siger man jo normalt at årsager til abort kan være utallige oftest er det dog en fejl i fosteranlægget.
I dag er det jo sådan at man ved hjælpe af ægløsningstests, graviditetstests osv er meget opmærksomme på, hvornår man kan blive gravid og hvornår graviditeten er en realitet. Det betyder også at man i dag jo er meget mere bevidste om at man aborterer tidligt, hvor man før hen i tiden, måske endnu ikke havde fundet ud af at man reelt var gravid. Derfor oplever mange kvinder det som en stor sorg, fordi de mister et barn, som de meget tidligt har kunne nå at forholde sig til, glæde sig over, har planlagt osv...
Det er rigtigt at det måske er en hjælp for nogen at vide at fosteret var nødt til at gå til grunde og ikke ville være levedygtigt eller at det f.eks. drejede sig om et ubefrugtet æg, som blev afstødt. Mange stiller jo sig selv det spørgsmål om de har gjort noget forkert, om de skulle have gjort noget anderledes, noget bedre og kan nogle gange få lidt skyldfølelse...måske skulle de ikke have haft samleje med manden på det tidspunkt, måske skulle de ikke have drukket det halve glas rødvin osv... Men jeg tror det er vigtigt at man stadig giver plads til at det at miste 'en potentiel baby' er en sorg for mange, som måske har prøvet i flere år.
Det var lidt af mine tanker omkring det, fortsat god weekend til dig og dine kære:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske