Svar: Nervøs gravid
30. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Janet
Jeg er ked af at høre at din læge har behandlet dig sådan, det synes jeg bestemt ikke lyder hverken særligt venligt eller særligt professionelt.
Jeg synes det er helt relevant at du bliver scannet, men jeg kan jo ikke give dig en henvisning til dette. Har du mødt din jordemoder? Kunne du evt. ikke ringe til hende og fortælle hvordan du har det, hvad du har oplevet før, hvad lægen har sagt osv. Det synes jeg du skulle gøre.
Er du ikke blevet tilbudt nakkefoldsscanning og på den måde har en kontakt til dit fødested. Jeg tænker at der må være et ambulatorium, hvor der sidder en jordemoder du kan snakke med, hvis du ikke har mødt hende og ved hvem hun er. Og jeg synes du skal få fat i en allerede i dag, nu er det jo weekend og det er ikke rart for dig at gå og have det skidt.
Jeg synes også det vil være relevant at du får en sygemelding fra dit arbejde, det lyder ikke som om at du skal løfte rundt på noget lige i øjeblikket - hverken tungt eller let! og du er nødt til at prioritere og tænke på den lille inde i maven.
Hvis du kommer ind på sygehuset, så vil de kunne scanne og undersøge dig der og vil også kunne give dig en sygemelding derfra hvis det skønnes relevant. Så ring du til en jordemoder, har du slet ingen numre, så kan du altid ringe til sygehuset og bede om at komme til at tale med en jordemoder. Forklar igen hvad der er sket og hvorfor du ringer.
Krydser fingre for det bedste og kære Janet, det er jo slet ikke sikkert at det betyder nogen ting. Som du selv skriver, så er det sådan at kvinder nogle gange bløder lidt under graviditeten ligesom du oplevede da du ventede Gaby, men det er naturligvis noget der skal tages alvorligt og noget du skal undersøges for!
Rigtig meget held og lykke, ring med det samme (der er også jordemødre på sygehuset i weekenden), pas godt på dig selv, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske