Svar: Mødregruppe?

6. august 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Dejligt at høre at det går fremad, selvom du synes det også er lidt hårdt:o)

Det er rigtigt at man kan købe et bælte, hvis du søger på 'graviditetsbælte' på google, så dukker der flere muligheder op. Du kan også købe det i flere af de graviditetsbutikker, som sælger ventetøj, ammebh'er osv. Inden du køber et bælte, så synes jeg dog lige du skal tale med din læge eller jordemoder om, hvorvidt det vil være en god idé.

Med hensyn til mødregrupper, så er det sådan at du altid vil blive tilbudt en mødregruppe af den sundhedsplejerske du får besøg af, når du har født. Hvis du ønsker kontakt med andre kommende mødre her allerede inden du føder, så sker dette ofte ved at man går til noget sammen. Det kunne være et fødsels-forberedelseskursus. Dette tilbydes nogle gange på aftenskolen eller på sygehuset, hvor du skal føde. Prøv at spørge din jordemoder hvad muligheder du har, hvor du bor.

Du kan også melde dig til et ...

Annonce

... hold med 'gymnastik for gravide' f.eks. i den lokale idrætsforening - prøv at ringe og høre om de har noget. Du kan også melde dig til 'svømning for gravide', prøv at ringe til svømmehallen og høre hvad de tilbyder.

Sundhedsplejen har ofte også tilbud om åbent hus, hvor de en gang om ugen har åbent for både gravide og familier med små børn, hvor man kan komme forbi til en snak og møde andre forældre. Det kunne også være en idé for dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så for at svare på dit spørgsmål, så er det helt rigtigt at grupperne er der, men der er ikke faste regler for hvordan det foregår, når man er gravid. Nogle gange er det via jordemoder der sættes en fødselsforberedelseshold igang, andre gange er det noget man selv skal melde sig til og betale for.

Når først du har født, så vil sundhedsplejersken sørge for at du kommer i en gruppe sammen med andre nybagte mødre.

Håber dette hjælper dig lidt videre. Er du blevet mere sikker på hvornår du har termin?

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.