Svar: Mødregruppe?
6. august 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at det går fremad, selvom du synes det også er lidt hårdt:o)
Det er rigtigt at man kan købe et bælte, hvis du søger på 'graviditetsbælte' på google, så dukker der flere muligheder op. Du kan også købe det i flere af de graviditetsbutikker, som sælger ventetøj, ammebh'er osv. Inden du køber et bælte, så synes jeg dog lige du skal tale med din læge eller jordemoder om, hvorvidt det vil være en god idé.
Med hensyn til mødregrupper, så er det sådan at du altid vil blive tilbudt en mødregruppe af den sundhedsplejerske du får besøg af, når du har født. Hvis du ønsker kontakt med andre kommende mødre her allerede inden du føder, så sker dette ofte ved at man går til noget sammen. Det kunne være et fødsels-forberedelseskursus. Dette tilbydes nogle gange på aftenskolen eller på sygehuset, hvor du skal føde. Prøv at spørge din jordemoder hvad muligheder du har, hvor du bor.
Du kan også melde dig til et hold med 'gymnastik for gravide' f.eks. i den lokale idrætsforening - prøv at ringe og høre om de har noget. Du kan også melde dig til 'svømning for gravide', prøv at ringe til svømmehallen og høre hvad de tilbyder.
Sundhedsplejen har ofte også tilbud om åbent hus, hvor de en gang om ugen har åbent for både gravide og familier med små børn, hvor man kan komme forbi til en snak og møde andre forældre. Det kunne også være en idé for dig.
Så for at svare på dit spørgsmål, så er det helt rigtigt at grupperne er der, men der er ikke faste regler for hvordan det foregår, når man er gravid. Nogle gange er det via jordemoder der sættes en fødselsforberedelseshold igang, andre gange er det noget man selv skal melde sig til og betale for.
Når først du har født, så vil sundhedsplejersken sørge for at du kommer i en gruppe sammen med andre nybagte mødre.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Er du blevet mere sikker på hvornår du har termin?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske