Svar: Ikke gravid endnu
1. juli 2007
Alder:
0 mdr.
Kære F
Tak for dine pæne ord omkring min brevkasse, det er jeg glad for:o) Og det lyder rigtigt spændende og dejligt at I har besluttet jer for at ville være forældre:o)
Det er dog sådan at både alkohol og rygning spiller ind på fertiliteten og da I virkelig ønsker et barn så brændende som I gør, så er det faktisk meget vigtigt at ingen af jer hverken drikker eller ryger - ja det er nedslående melding, når man nu godt kan lide at gå til fest, men det er faktisk sådan faktum er:o)
Rygning kan faktisk medføre graviditet uden for livmoderen,
spontan abort, problemer med moderkagen og dermed iltforsyning osv. til barnet, kromosomforandringer, misdannelser, lav fødselsvægt og for tidlig fødsel, nedsat lungefunktion og luftvejssygdomme og meget mere.
Man ved også at alkohol kan påføre fostret rigtig mange skadelige effekter, hvoraf flere er livsvarige. Desuden kan alkohol skade i hele graviditeten og derfor anbefaler man at gravide eller kvinder som ønsker og arbejder på at blive gravide helt undlader at drikke alkohol.
Man ved at skaderne som alkohol giver, er forskellige alt efter hvor henne i graviditeten man er, når man drikker alkohol. Drikkes der alkohol omkring tidspunktet for undfangelsen, kan det føre til spontane aborter og dødfødsler. Alkoholindtagelse i perioden fra omkring tredje til ottende uge efter undfangelsen, hvor organerne anlægges – og i den periode, hvor mange gravide ikke ved, at de er gravide - kan formodentlig medføre celledød og cellevandring og dermed medføre misdannelser.
Hjernen udvikles under hele graviditeten og er specielt følsom over for alkohol, navnlig i første og tredje trimester. Selv kortvarige høje alkoholkoncentrationer i fostrets blod kan føre til neurologiske forstyrrelser.
Så der er altså ingen vej uden om: Når du gerne vil være gravid så er det meget vigtigt at du hverken drikker alkohol eller ryger. Det du gør nu får betydning for dit barns fysiske sundhed resten af livet.
Jeg håber at det snart lykkes for, pas godt på dig selv og ha en rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske