Svar: Råd om maling i tidlig graviditet
28. juni 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Sabina
I maling findes forskellige kemikalier og disse kan du optage i kroppen på 3 måder:
1. Gennem munden og det du spiser eller f.eks. via læbestift som du bruger
2. Gennem indånding af f.eks. malingdampe og støv fra spraydåser
3. Gennem hud og slimhinder, det er f.eks. gennem shampoo og creme.
De kemiske stoffer optages i din blodbane og vil således kunne føres med blodet over via moderkagen til dit barn og herefter kan stofferne så optages i barnet.
Det er naturligvis bedre at bruge vandbaseret maling i stedet for anden form for maling, men det bedste er faktisk helt at undgå malerdampe.
Da det er en almindelig lejlighed I skal male, så kunne jeg ikke forestille mig at det ville kunne føre til en abort, - du maler jo ikke og går ikke i giftige dampe i dit arbejde. Men der er aldrig nogen garanti her i livet:o)
Samtidig tænker jeg også at hvis I skal have malet, så er det også nu. Ellers vil I jo ikke kunne male før du har overstået både graviditets, fødsel og amning... og så er der jo igen et lille barn at tage hensyn til.
Så mit råd er at I får lejligheden malet, men se om I ikke kan få nogen til at hjælpe, hvis du er gravid og lad være med at gå rundt i malerdampene og lad være med at sove i det nymalede rum.
Du kan læse miljøstyrelsens baggrundsrapport om kemikalier på www.babykemi.dk
Rigtig meget held og lykke med det hele og jeg krydser fingre for at du er gravid:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske