Svar: Råd om maling i tidlig graviditet

28. juni 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sabina

I maling findes forskellige kemikalier og disse kan du optage i kroppen på 3 måder:

1. Gennem munden og det du spiser eller f.eks. via læbestift som du bruger

2. Gennem indånding af f.eks. malingdampe og støv fra spraydåser

3. Gennem hud og slimhinder, det er f.eks. gennem shampoo og creme.

De kemiske stoffer optages i din blodbane og vil således kunne føres med blodet over via moderkagen til dit barn og herefter kan stofferne så optages i barnet.

Det er naturligvis bedre at bruge vandbaseret maling i stedet for anden form for maling, men det bedste er faktisk helt at undgå malerdampe.

Da det er en almindelig lejlighed I skal male, så kunne jeg ikke forestille mig at det ...

Annonce

... ville kunne føre til en abort, - du maler jo ikke og går ikke i giftige dampe i dit arbejde. Men der er aldrig nogen garanti her i livet:o)

Samtidig tænker jeg også at hvis I skal have malet, så er det også nu. Ellers vil I jo ikke kunne male før du har overstået både graviditets, fødsel og amning... og så er der jo igen et lille barn at tage hensyn til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så mit råd er at I får lejligheden malet, men se om I ikke kan få nogen til at hjælpe, hvis du er gravid og lad være med at gå rundt i malerdampene og lad være med at sove i det nymalede rum.

Du kan læse miljøstyrelsens baggrundsrapport om kemikalier på www.babykemi.dk

Rigtig meget held og lykke med det hele og jeg krydser fingre for at du er gravid:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år