Svar: Fiskeolie

12. juni 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Rikke

Jeg har prøvet at undersøge lidt omkring fiskeolie og indtag i forhold til gravide, men det er svært at finde særlig meget materiale. Jeg tænker dog at hvis nogen producenter af fiskeolie eller andre fagpersoner har noget materiale, dokumentation eller lignende og læser dette her, så er de velkommen til at henvende sig og så kan vi alle blive lidt klogere:o)

Fiskeolie kan så vidt jeg kan finde ud af, anvendes både under graviditet og amning. Man kan dog tilsyneladende ikke bare spise løs og da man ved at indholdet af A vitamin er meget højt og for meget A vitamin kan skade fosteret. Jeg kan dog ikke umiddelbart finde en grænse for indtag og derfor er det noget man normalt bør diskutere med sin læge.

Det er også mit indtryk at der findes flere forskellige fiskeolie produkter på markedet og at man skal se sig godt for. Nogle frarådes og andre synes at være okay i forbindelse med graviditet og amning... jeg kender desværre ikke præcis det præparat du har i hånden, men der står forhåbentlig en producent på glasset som du kan kontakte via mail... i givet fald vil jeg meget gerne høre hvad du får at vide:o)

Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre, trods alt. Og jeg håber at du i øvrigt har det godt:o)

TILBAGEMELDING:
Rikke har henvendt sig til producenten af Biosym og fået følgende tilbagemelding:

Hej Rikke
Tak for din henvendelse.

Det er helt rigtigt, at gravide skal være opmærksom på ikke at få for meget A-vitamin, og i den forbindelse med indtag af EPA-GLA+, behøver du ikke at være nervøs, da EPA-GLA+ ikke indeholder hverken A- eller D-vitamin. A- og D-vitamin finders derimod i levertran, som derfor kan være uhensigtsmæssig at indtage i forbindelse med graviditet.

EPA-GLA+ er et særligt kombinationspræparat, som har et unikt indhold af de gavnlige omega-3 og omega-6 fedtsyrer i deres højeste form d.v.s. i den form hvori de optages bedst af kroppen, og dermed har en effekt. EPA-GLA+ indeholder desuden Omega-9 fedtsyrer og Lecithin fra garanteret GMO-fri soyaolie. EPA (eicosapentaensyre) stammer fra fiskeolien og GLA er koldpresset, ikke-raffineret, ...

Annonce

... filtreret olie, som kommer fra planten lægehjulkrone. Det er det eneste fedtsyrepræparat på markedet med dokumenteret effekt på indlæringsevnen, huden, kredsløbet, øjnene samt blodets samlede fedtstofbalance, og mange andre vitale virkninger vil kunne tilføjes listen i de kommende år - så både under graviditeten og amningen er det særdeles værdifuldt at indtage fedtsyrerne. Det giver et solidt og sundt fundament for barnets opvækst.

Det er meget vigtigt for os, at kvaliteten er så optimal som overhovedet muligt, og derfor er EPA-GLA+ testet og renset for dioxiner, PCB´er og tungmetaller.

Du kan roligt indtage 2 – 4 stk. EPA-GLA+ dagligt fordelt over dagen.

Teksten på bøtte ”bør anvendes til gravide efter aftale med læge eller sundhedsplejerske...” er en pligttekst, som lovgivningen kræver, at der skal stå. Det er en tekst du vil se på mange forskellige tilskud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du er velkommen til at besøge vores webside www.epa-gla.dk , hvor der findes mange flere oplysninger om EPA-GLA+.

Med hensyn til A-vitamin, så er det også en god ting at vide, at der er forskel på i hvilken form man får A-vitamin – om det er i den animalske form eller i den vegetabilske form. A-vitamin i den animalske form hedder retinol, og i vegetabilsk form hedder den beta-caroten. Det er A-vitamin som retinol man skal være opmærksom på ikke at få for meget af i forbindelse med graviditet. En undersøgelse beskrevet i ”New England Journal of Medicine” konkluderer, at gravide kvinder som indtager høje dosis af retinol kan risikere børn med fødselsdefekter. Beta-caroten forårsager ikke fødselsdefekter på et ufødt barn. Beta-caroten er forstadie til A-vitamin og omdannes kun til A-vitamin efter kroppens behov, så gulerødder, tomater, kål, spinat og broccoli m.fl. er sikre kilder til A-vitamin.

Håber det besvarer dit spørgsmål, ellers er du velkommet til at kontakte mig igen.

Mange hilsener
Flemming B. R. Nielsen
Biosym A/S

Jeg har valgt at lægge denne tilbagemelding på siden - ikke for at give reklame for dette produkt, men fordi mange gravide spørger til fiskeolie og her er så en brugbar forklaring.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin