Svar: Hånd- fod- og mundsyge
6. juni 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Anja
Tillykke med graviditeten:o)
Jeg har undersøge lidt omkring Hånd-, fod- og mundsygdommen i forhold til gravide og har ikke kunne finde noget, som skulle give problemer i den retning.
Hånd-, fod- og mundsyge er en mild virus som skyldes det der hedder Coxsackievirus. Der findes ikke behandling for det, det går over af sig selv.
Det du skal være opmærksom på er at det er meget smitsomt og smitter gennem spyt, snot, sekret fra de små blærer og afføringen. Kan også smitte gennem dråber fra hoste og nysen. Det er derfor vigtigt at du er meget opmærksom på at have en god håndhygiejne (men det er jo altid vigtigt, især i dit fag).
Det litteratur jeg har læst omkring emnet siger at det er yderst sjældent at fosteret i maven bliver påvirket og det bedste man kan gøre er at optimere sin håndhygiejne og gerne også bruge handsker ved bleskift. Det er en ufarlig sygdom.
Rigtig meget held og lykke med det hele, og dejligt for jeres datter at hun nu skal være storesøster:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske