Svar: Gravid og forvirret
10. maj 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev, jeg er ked af at høre du haft en så dårlig oplevelse hos lægen og jeg skal forsøge at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan:o)
For det første tænker jeg at I jo godt kan bede om at komme ind til lægen og ikke praktikanten, når I bestiller tid. Derudover synes jeg I skal fortælle pågældende læge at I føler jer utrygge ved praktikanten og fortælle de ting I har oplevet og den utryghed besøget hos ham/hende har givet. Dette bør lægen jo vide, for at kunne ændre på det og det kunne jo godt være at den egentlige læge faktisk er meget fornuftig.
Når det er sagt, så har I naturligvis ret til at søge ny læge og måske skulle i overveje at søge et lægehus, hvor der er flere læger fordi I derved har mulighed for at bestille tid hos den læge I føler jer mest trygge ved. Nogle gange vil man f.eks. gerne at det er en kvindelig læge og andre gange at lægen er en mand og hører man til et lægehus hvor begge køn er ansat, så kan man jo bestille tid efter dette...
Med hensyn til antidepressiv behandling, så vil man normalt ikke ubetinget anbefale at du stopper med medicinen. Der er jo en grund til at du får den og hvis du stopper, så vil der være en risiko for tilbagefald, hvilket kan være meget uhensigtsmæssigt, når man skal være mor til et lille barn. I stedet kan man finde ud af, hvilken medicin der vil være god for dig at tage.
Du skiver at du har fået Cipralex. Dette hører til gruppen SSRI (Selektive Serotonin Reuptake Inhibitorer), som man mener kan øge risikoen for misdannelser hos barnet. Det er dog især stoffet paroxetin (f.eks. Seroxat) som har vist en let øget risiko for medfødte misdannelser, herunder hjertemisdannelser, i 1-3 måned (1. trimester). Den eventuelle risiko svarer ca. til, at risikoen for at føde et barn med misdannelser er øget med ca. 1 % i forhold til, hvis moderen ikke har fået et SSRI. Det betyder én graviditet mere ud af 100 graviditeter end normalt.
Du skriver ikke hvem der har sat dig i behandling med Cipralex, måske din tidligere læge, måske en psykiater. Det er under alle omstændigheder en specialistopgave at behandle en gravid kvinde for depression og derfor noget du skal tale med lægen om. Derfor er det også vigtigt at du holder fast i at du har behov for en ordentlig lægelig samtale og vurdering. Du skal naturligvis selv være med til at vurdere hvorvidt en behandling er nødvendig og kun du kan fortælle hvordan du har det og det er enormt vigtigt at du lytter til dig selv.
Hvis man finder ud af at det vil være godt at du fortsat får antidepressivt medicin og at typen SSRI er bedst for dig, så vil det være fluoxetin, citalopram og sertralin som er blandt de typer af SSRI, hvor der er mindst risiko for alvorlige bivirkninger hos barnet. Cipralex bør du ikke tage.
Alternativ til SSRI kan være den slags medicin der hedder tricykliske antidepressiva (TCA). Det er f.eks. nortriptylin (Noritren).
Du kan også overveje om du skulle gå i noget terapi.
Så i forhold til din historie med antidepressiv medicin, så synes jeg at det vil være absolut relevant at du får fat i en læge, som sætter ordentlig tid af til at tale med dig.
Med hensyn til Rhesus Immunisering, så kan jeg godt forstå du bliver bange, for det er nogle gange helt vildt så mange historier der kan gå omkring dette og også her, skulle pågældende læge have talt ordentlig med dig.
Barnet som ligger i din mave, har gener både fra dig og fra sin far. Hvis din mand er Rhesus positiv, så vil barnet altså godt kunne have samme blodtype som sin far, hvis det har fået dette gen fra ham. Det man kalder Rhesus-immunisering kan kun opstå, hvis moderen er rhesus negativ (som du er) og hvis dit barn er rhesus positiv. Derudover er det en forudsætning at der er blodlegemer fra barnet som trænger over i moderens blodcirkulation. Hvis det sker, vil moderens immunsystem reagere mod de fremmede blodlegemer ved at danne antistoffer for at "forsvare sig" mod de indtrængende celler. Antistofferne hæfter sig på de fremmede blodlegemer, som derved destrueres.
Dette kan give en meget farlig situation, men netop derfor tester man også din blodtype med det samme du er gravid og vil derfor følge dig og tage en ny blodprøve, jeg mener det er omkring uge 35.
Der er som regel ikke problemer omkring først barn og i Danmark har man siden 1969 givet "rhesus-profylakse" til rhesus negative mødre, der føder et rhesus positivt barn, medmindre man har påvist antistoffer i svangerskabet. Barnets rhesus type bestemmes straks efter fødslen i en blodprøve fra navlesnoren.
Rhesus-profylaksen består i at du får en indsprøjtning med humant anti-D immunglobulin. Immunglobulinet går ind og forhindrer at dit immunsystem bliver aktiveret, så du ikke får problemer i kommende graviditeter.
Rhesus-profylakse gives også til alle rhesus negative kvinder, der aborterer eller får foretaget provokeret abort, da man ikke i den situation kender fosterets blodtype. Profylaksen gives også ved graviditet udenfor livmoderen.
Det er umiddelbart ikke noget du skal være bange for, det er en situation, som både læger og jordemødre kender rigtig meget til. Skulle det blive nødvendigt med en blodtransfusion, så er det barnet som skal have denne, men det er meget sjældent nødvendigt idag, netop fordi man siden 1969 har givet indsprøjtning for at forebygge dette.
Med hensyn til vitaminer så er Gravitamin er en tablet henvendt netop til gravide og du burde være dækket fint ind ved at spise dem. Det anbefales at få 10 mikrogram D-vitamin dagligt i graviditeten - ikke mere. Så prøv at se hvad Gravitamin indeholder. Derudover gælder det om at du spiser sundt og varieret.
Rådene lyder:
Spis frugt og grønt (6 om dagen)
Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
Spis kartofler, ris, pasta og groft brød hver dag
Spar på sukker, især sodavand, slik og kager
Spar på fedtet, især mejeriprodukter og kød
Spis varieret og tag ikke mere på en graviditeten berettiger til
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv, mindst 30 minutter om dagen
Hvis du ikke indtager mælkeprodukt, så kan det være en god idé at du tager et ekstra kalktilskud. Fra 20 graviditetsuge anbefales det at du tager 50-70mg ferrojern dagligt.
Med hensyn til fiskeolie så kan dette, så vidt jeg kan finde ud af, anvendes både under graviditet og amning. Man kan dog tilsyneladende ikke bare spise løs og det er korrekt at A vitamin kan skade fosteret. Jeg kan dog ikke umiddelbart finde en grænse for indtag og igen er det noget du bør diskutere med lægen. Det er også mit indtryk at der findes flere forskellige fiskeolie produkter på markedet og du skal se dig godt for. Nogle frarådes og andre synes at være okay i forbindelse med graviditet og amning...
Men hensyn til nakkefoldsscanning, så er dette et tilbud til alle gravide mellem 11 og 14 graviditetsuge. Selve scanningen er helt ufarlig for både mor og barn.
Ved downs syndrom opstår der en fejl under celledelingen, hvor der dannes en celle med 24 kromosomer i stedet for 46. Risikoen for at føde et barn med downs syndrom er ligger nogenlunde konstant (ca. 0,05 procent), hvis moderen er yngre end 35 år. Når moderen er 35 år, stiger risikoen og den er ca. 0,5 procent ved 37 år, 1 procent ved 40 år og 5 procent ved 45 år.
I forhold til din alder, statistik osv. så er risikoen for at du får et barn med downs syndrom altså meget lille.
Så kære Mia, nu kom jeg vist igennem det hele og jeg håber at du har fået lidt mere klarhed. Det er rigtig ærgeligt at jeres besøg hos lægen har været så utrygt og I har helt klart krav på en ny samtale og med lægen, som I egentlig er tilknyttet.
Pas godt på dig selv og den lille i maven. Rigtig meget held og lykke:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske