Gravid og forvirret

10. maj 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Gravid og forvirret

Kære Helen

Jeg er lidt i vildrede. Har været hos min læge idag. Da vi er flyttet til en ny kommune for 3 mdr siden, har vi fået tildelt en ny læge. Mit problem er, at hverken jeg eller min kæreste er særlig glade for lægen, da vi aldrig har mødt vores egentlige læge, men blot har været hos en stedfortrædende lægepraktikant, der har gjort mig ret utryg.

De kunne ikke engang svare på, om de havde fået min journal fra min daværende læge, hvilket er ret vigtigt da jeg har en historie med antidepressiv-midlet "Cipralex". Konsekvensen er, at vi nu skifter til anden læge, men der går jo noget tid fra det bliver sat igang, til vi reelt kan begynde at bruge lægen.

Da jeg har fået nogle ret tvetydige svar, vil jeg nu fortælle dig om mine oplevelser og samtidig spørge dig til råds:

Da jeg fortalte, at jeg er holdt op med Cipralex med øjeblikkelig varsel, efter jeg fandt ud af jeg var gravid, pga. frygt for misdannelser af fostret mm., var hendes svar blot "fint". Hun kom ikke nærmere ind på, om der er noget rådgivning at få for folk i min situation. Ved du hvordan jeg finder ud af det?

Jeg har hørt, at hvis man som moder, har blodtype O Rhesus Negativ, kan man skifte blodtype midt i graviditeten og baby kan pludselig ikke tåle moderens nye blod, og vil dø. Dette spørgsmål ignorerede lægen blot og afviste nærmere undersøgelse af dette. Ved du, Helen, om det blot er en skrøne eller om der er hold i det? (Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg har denne blodtype)

Udover dette er jeg meget i tvivl mht de rigtige vitaminer:
Lægen siger, at jeg skal huske at tage folinsyre, hvilket jeg gør igennem GraVitamin. Nu har jeg så set, at du anbefaler D-vitamin dagligt...dette har lægen ikke sagt noget om. Men er der så nok D-vitamin i GraVitamin? ...

Annonce

...

Derudover er jeg i tvivl ang. Fiskeolie: Da jeg ikke spiser fisk har jeg altid taget EPA-GLA+ som er fiskeolie med fedtsyrer Omega 3-6-9, fra firmaet BIOSYM. Men apotekeren siger, at jeg ikke må tage fiskekapslerne, da indholdet af A-vitamin kan skade fosteret - lægen siger, at jeg bare kan spise løs af dem. Yderligere siger min veninde, der er sygeplejerske, at hun bestemt ikke mener man må tage dem under graviditeten, men først under amningen.

Der står på deklarationen, at der frarådes gravide at tage dem, uden anden aftale med egen læge. Hvad skal jeg gøre? Gravide rådes jo til at spise fisk flere gange om ugen, men jeg kan simpelthen ikke fordrage fisk. Og hvis jeg heller ik må tage fiskepillerne...eller må jeg!?!

Så skal jeg lige høre om det sidste:

Tiden hos lægen skulle have være brugt, så vidt jeg forstod, til at jeg kunne få stillet en masse spørgsmål og få svar. Men istedet brugte lægen 90% af konsultationstiden på, at fortælle om Down-syndrom. Jeg er 24 år og er vel ikke i risikogruppen for at få et barn med denne kromosomfejl?

Hun gjorde meget opmærksom på, at nakkefoldsscanning er en nødvendighed, og jeg sidder tilbage med en følelse af, at jeg skal være heldig hvis jeg IKKE får et barn med Down-syndrom...er det ikke blot en standard-undersøgelse man foretager, og er oddsene ikke ret lave for at få sådan et barn? Hele affæren er for mig, ret ubehageligt og det hele har gjort mig meget trist til mode over det hele, da jeg føler jeg ikke har tid til at bare nyde graviditeten. Al tiden går med at bekymre mig, da der hober sig flere og flere spørgsmål og bekymringer op.

Jeg håber ikke mit brev er alt for uoverskueligt.

De Kærligste Hilsener Mia.

PS. Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger