Svar: Jeg er blevet gravid
30. april 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med at du venter dig:o)
Man kan godt føle sig svimmel, når man er gravid og nogle gange også have fornemmelsen af at man er ved at besvime. Det er sådan at dit hjerte arbejde en del hårdere end før graviditeten og samtidig kan livmoderen også trykke på nogle blodkar, som gør at man især bliver svimmel, hvis man rejer sig meget hurtigt.
Derfor er det altid en god idé at tage det stille og roligt, når man f.eks. skal stige ud af sin seng. At man først lige sætter sig på sengekanten og trækker vejret, måske drikker lidt vand som man fast har stående der, og først rejser sig helt efter et par minutter.
Det er en god idé at lægge sig ned og slappe af i løbet af dagen, da det også hjælper på kredsløbet. Hvis man har lavt blodsukker så kan det også medføre, at man bliver fortumlet eller svimmel og derfor er det vigtigt at du ikke går i timer uden mad og drikke, men sørger for at spise dine hovedmåltider og så lidt frugt, brød, en gulerod eller andet indimellem.
Når det er sagt, så er du i 5 uge og derfor kun i begyndelsen af din graviditet og jeg synes ikke det lyder rart for dig at du allerede har det så skidt at du ligefrem får blackouts. Jeg synes derfor du skal tale med din læge om det, få målt dit blodtryk, få taget nogle blodprøver så I kan se hvad din hæmoglobin f.eks. er osv.
Jeg vil derfor foreslå at du ringer og taler med lægen omkring det og om du skal vente med at komme til du er gravid i uge 8 eller om han/hun syntes det er relevant at du kommer nu, når du nu har det som du har det.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske