Svar: Jeg er blevet gravid

30. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Stort tillykke med at du venter dig:o)

Man kan godt føle sig svimmel, når man er gravid og nogle gange også have fornemmelsen af at man er ved at besvime. Det er sådan at dit hjerte arbejde en del hårdere end før graviditeten og samtidig kan livmoderen også trykke på nogle blodkar, som gør at man især bliver svimmel, hvis man rejer sig meget hurtigt.

Derfor er det altid en god idé at tage det stille og roligt, når man f.eks. skal stige ud af sin seng. At man først lige sætter sig på sengekanten og trækker vejret, måske drikker lidt vand som man fast har stående der, og først rejser sig helt efter et par minutter.

Det er en god idé at lægge sig ned og slappe af i løbet af dagen, da det også hjælper på kredsløbet. Hvis man har lavt blodsukker så kan det også medføre, at ...

Annonce

... man bliver fortumlet eller svimmel og derfor er det vigtigt at du ikke går i timer uden mad og drikke, men sørger for at spise dine hovedmåltider og så lidt frugt, brød, en gulerod eller andet indimellem.

Når det er sagt, så er du i 5 uge og derfor kun i begyndelsen af din graviditet og jeg synes ikke det lyder rart for dig at du allerede har det så skidt at du ligefrem får blackouts. Jeg synes derfor du skal tale med din læge om det, få målt dit blodtryk, få taget nogle blodprøver så I kan se hvad din hæmoglobin f.eks. er osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil derfor foreslå at du ringer og taler med lægen omkring det og om du skal vente med at komme til du er gravid i uge 8 eller om han/hun syntes det er relevant at du kommer nu, når du nu har det som du har det.

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.