Svar: Graviditet og flyvning
19. april 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Eva
Det er rigtig dejligt at I gerne vil have et barn og det lyder virkelig dejligt med et ophold i Australien:o)
Desværre kender jeg ikke til statistik i forhold til abortrisiko, jeg synes du skal prøve at spørge lægen lidt nærmere ind til dette.
Så vidt jeg ved så vil det at flyve normalt ikke medføre nogen risiko for den i øvrigt raske gravide eller fosteret. De forskellige luftfartsselskaber har forskellige regler for at medtage gravide og det kan være nødvendigt med lægeattest for at deltage i flyvningen og ofte skal man også medtage dokumentation for forventet fødselstidspunkt. Det vil være en god idé at spørge det relevante luftfartsselskab. Men så vidt jeg ved så vil man normalt kunne rejse indtil 32. uge.
Under flyveturen er det en god idé at have en gangplads, så der er lidt mere plads og et sæde over vingerne giver den mest bløde, komfortable flyvning. Det anbefales at du går rundt hver ½ time og at du vipper med fødderne, når du sidder ned. Bæltet skal man så vidt muligt fæstne omkring hoften, altså under maven, men hvis du skulle blive gravid nu, så er det jo begrænset hvor meget mave der trods alt vil nå at komme:o)
Man skal også sørge for at drikke rigeligt, så man ikke kommer i væskeunderskud og til de lange ture kan det være en idé at bruge støttestrømper.
Jeg ved at der for stewardesser kan være specielle regler, men her er der jo heller ikke tale om en enkeltstående flyvning, men om et arbejde hvor man flyver hver dag eller flere gange om ugen.
Jeg håber at mine overvejelser kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke, hvad I nu end beslutter jer for:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske