Brev:
Graviditet og flyvning
19. april 2007
Alder:
0 mdr.
Graviditet og flyvning
Kære Helen.
Jeg er lidt i vildrede og håber, du kan give mig et beroligende svar. Dine svar i brevkassen er alle så søde.
Min kæreste og jeg har ventet længe på at kunne smide p-pillerne p.g.a. forskellige omstændigheder. Nu har vi endelig muligheden! Vi bor for tiden i Australien og rejser hjem 1. august. Jeg var hos lægen i andet ærinde og spurgte om der kunne være problemer i at tage den lange flyvetur, hvis jeg nu skulle være heldig at blive gravid indenfor de næste par måneder. Jeg havde nok ikke regnet med at der skulle være problemer, da alt jeg har kunnet finde på nettet vedrørende flyvning har handlet om de sidste måneder af graviditeten.
Hun svarede imidlertid, at hun sædvanligvis anbefalede nygravide (indenfor de første 3 måneder) at undgå flyvning, da det skulle forhøje den i forvejen relativt høje abortrisiko.
Det har gjort mig lidt urolig, og vi diskuterer, hvorvidt vi skal udskyde projekt baby yderligere 3 måneder. Det er selvfølgelig ikke så længe, og vi gør det, hvis det er nødvendigt, men vi har bare ventet så længe allerede og har ikke lyst til at vente længere uden grund.
Hvor høj er abortrisikoen de første 3 måneder? Ved du hvor meget højere en lang flyvetur kunne gøre den.
Mange hilsner
Eva