Svar: Nygravid og frustreret

9. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tillykke, tillykke - hvor er det bare dejligt:o)

Nu er der jo ingen garantier her i livet, men mon ikke den lille spunk i din mave har det rigtig godt, når du nu har det så godt som du har det og allerede mærker så meget til den:o) Det vil jeg tro.

Du skal tage det roligt og se hvad der sker. Du kan jo hverken gøre fra eller til. Det er bare vigtigt at du fra nu af ikke indtager alkohol, men sørger for at spise og drikke sundt og godt. Man kender ikke den nedre grænse for alkohol i forbindelse med graviditet, men ved at alkohol i større mængder eller daglige indtag af alkohol kan påvirke fosteret og kan være medvirkende årsag til spontan abort. Du har jo ikke et dagligt forbrug af alkohol og derfor tænker jeg at du skal tage det roligt.

Det er vigtigt at du sørger for at få din folinsyre. Det anbefales at tage mindst 400 mg folinsyre daglig fra en måned før graviditeten til 3 måneder inde i graviditeten.

Fra 20 graviditetsuge bør du begynde at tage jern og du skal også sørge for at få kalk nok, så du skal drikke eller spise dig til ca ½ liter mælkeprodukt ...

Annonce

... dagligt.

Derudover er det rigtig godt at spise fisk 1-2 gange om ugen og generelt følge de gængse kostråd. Og selvom du spiser sundt og varieret så vil det forsat være en rigtig god idé med en multi-vitamintablet dagligt - du kan købe vitaminpiller specielt til gravide - prøv at spørge på apoteket.

Du kan godt få lavet en scanning allerede nu. Den vil kunne vise dig det lille foster, som ligger i din mave, hjertet der banker måske. Det vil altså give dig en bekræftelse på din graviditet, som du jo ikke er i tvivl om. En scanning vi også kunne vise dig, at den lille ligger hvor den skal, men en scanning giver ingen garanti for at tingene ikke kan gå galt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er især de første 12 uger at der er risiko for spontan abort, så mange vælger ikke at sige noget til deres venner og familie før de første 3 måneder er gået. I skal naturligvis gøre som I har det bedst med - følg jeres hjerte:o)

Du skal bestille tid hos lægen, som vil undersøge dig og lave en vandrejournal til dig.

Rigtig meget held og lykke fortsat og så skal du huske at nyde det. Det bliver vel et lille julebarn? Sikke en gave at få:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor