Svar: Udsat røngten meget tidligt i graviditet
25. februar 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Nete
Hvor er det dejligt at du venter dig igen og du har sikkert ret i at tandlægen ikke har spurgt, da det jo er lidt usædvanligt med to børn som kommer til at ligge så tæt aldersmæssigt - men de får stor glæde af hinanden:o)
jeg vil meget gerne være ærlig og fortælle hvad jeg tænker, men nu er jeg jo ikke ekspert på det område, her må du nok tale med en jordemoder:o) Men.... jeg har prøvet at undersøge lidt omkring røntgen i graviditeten og umiddelbart så vil det normlt ikke have påvirket dit barn i maven. Det er små mængder der er tale om og du har jo ikke været igennem flere tandoperationer osv. Du kan naturligvis ringe til tandlægen og spørge om den mængde røntgenstråler der er brugt kan have betydning, men jeg tror du vil få at vide, at risikoen er minimal.
Med hensyn til den forstørrede nakkefold, så er der jo efterfølgende lavet både biopsi og hjertescanning og du må forsøge at finde roen med dette. Jeg tør ikke sige, hvorfor den lille har haft en lidt forstørret nakkefold, men det ses jo nogle gange og netop derfor har du også fået lavet yderligere undersøgelser.
Prøv du at nyde den lille bebs i maven og tro på at alt er som det skal være:o) Knus herfra og endnu engang til lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske