Svar: Udsat røngten meget tidligt i graviditet

25. februar 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nete

Hvor er det dejligt at du venter dig igen og du har sikkert ret i at tandlægen ikke har spurgt, da det jo er lidt usædvanligt med to børn som kommer til at ligge så tæt aldersmæssigt - men de får stor glæde af hinanden:o)

jeg vil meget gerne være ærlig og fortælle hvad jeg tænker, men nu er jeg jo ikke ekspert på det område, her må du nok tale med en jordemoder:o) Men.... jeg har prøvet at undersøge lidt omkring røntgen i graviditeten og umiddelbart så vil det normlt ikke have påvirket dit barn i maven. Det er små mængder der er tale om og du har jo ikke været igennem flere ...

Annonce

... tandoperationer osv. Du kan naturligvis ringe til tandlægen og spørge om den mængde røntgenstråler der er brugt kan have betydning, men jeg tror du vil få at vide, at risikoen er minimal.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til den forstørrede nakkefold, så er der jo efterfølgende lavet både biopsi og hjertescanning og du må forsøge at finde roen med dette. Jeg tør ikke sige, hvorfor den lille har haft en lidt forstørret nakkefold, men det ses jo nogle gange og netop derfor har du også fået lavet yderligere undersøgelser.

Prøv du at nyde den lille bebs i maven og tro på at alt er som det skal være:o) Knus herfra og endnu engang til lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder