Udsat røngten meget tidligt i graviditet

25. februar 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Udsat røngten meget tidligt i graviditet

Hej Helen

Først tak for dine gode personlige svar, hver gang jeg (og de andre) har spørgsmål. Min søn på 9 md ´er kan nok ha glæde af hans mor blir klogere :)

Nu er jeg gravid igen (16 +6 i dag) og har desværre været møllen igennem med forstørret nakkefold og efterfølgende moderkagebiopsi og hjertescanning, som begge dele er gået godt - gudskelov - selvom man jo stadig kan ha sin tvivl og bekymring for om den nu er fin derinde.

Jeg har undret mig over, hvorfor den skulle ha forstørret nakkefold, hvis den trods alt er helt normal og er i den forbindelse kommet i tanke om at jeg fik foretaget røngten (2 billeder) hos tandlægen knap en uge før, jeg fandt ud af, jeg var gravid (dvs. da fosteret har været ...

Annonce

... måske 1½- uge).
(Jeg havde min søn med, så tandlægen spurgte jo ikke om jeg var gravid, da han nok ikk lige regnede med det... selvom han jo egentlig skal spørge...)

Tror du det kan ha haft betydning for fosteret? Den har jo i princippet været udsat for stråling (alle skal jo forlade rummet når billederne tages), men i "skadelig" mængde mon? Nok til at gi den væske i kroppen?

Det gør seføli ingen praktisk forskel om det skyldes det ene eller det andet, men det ville i mit hoved bare gi rigtig god mening hvis jeg lige fik vendt muligheden med en prof. Vil også spørge til MS-scanning i 20. uge - men der er så længe til ;)

Håber du tør sige hvad du tror - skal ikke hænge dig op på noget ;)

Venlig Hilsen Nete

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig