Brev:
Udsat røngten meget tidligt i graviditet
25. februar 2007
Alder:
0 mdr.
Udsat røngten meget tidligt i graviditet
Hej Helen
Først tak for dine gode personlige svar, hver gang jeg (og de andre) har spørgsmål. Min søn på 9 md ´er kan nok ha glæde af hans mor blir klogere :)
Nu er jeg gravid igen (16 +6 i dag) og har desværre været møllen igennem med forstørret nakkefold og efterfølgende moderkagebiopsi og hjertescanning, som begge dele er gået godt - gudskelov - selvom man jo stadig kan ha sin tvivl og bekymring for om den nu er fin derinde.
Jeg har undret mig over, hvorfor den skulle ha forstørret nakkefold, hvis den trods alt er helt normal og er i den forbindelse kommet i tanke om at jeg fik foretaget røngten (2 billeder) hos tandlægen knap en uge før, jeg fandt ud af, jeg var gravid (dvs. da fosteret har været måske 1½- uge).
(Jeg havde min søn med, så tandlægen spurgte jo ikke om jeg var gravid, da han nok ikk lige regnede med det... selvom han jo egentlig skal spørge...)
Tror du det kan ha haft betydning for fosteret? Den har jo i princippet været udsat for stråling (alle skal jo forlade rummet når billederne tages), men i "skadelig" mængde mon? Nok til at gi den væske i kroppen?
Det gør seføli ingen praktisk forskel om det skyldes det ene eller det andet, men det ville i mit hoved bare gi rigtig god mening hvis jeg lige fik vendt muligheden med en prof. Vil også spørge til MS-scanning i 20. uge - men der er så længe til ;)
Håber du tør sige hvad du tror - skal ikke hænge dig op på noget ;)
Venlig Hilsen Nete