Svar: Gravid i uge 8
21. februar 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Tillykke med graviditeten:o)
De smerter du oplever er sandsynligvis ligamentsmerter. Det føles lidt som menstruationssmerter og de skyldes at din livmoder både ændrer størrelse og også 'rejser sig lidt' for at gøre klar til at det lille barn skal vokse inden i dig. Det strammer i de sener og muskler som holder livmoderen på plads og det er det, du kan mærke.
Din svimmelhed synes jeg du skal drøfte med lægen. Det er vigtigt at måle dit blodtryk, når du er gravid. Prøv at sætte dig på sengekanten lidt inden du stiger ud af sengen. Hav meget gerne et glas vand stående på natbordet, så du lige kan sidde og drikke lidt inden du rejser dig. Det kan hjælpe og det er meget vigtigt at du lytter til din krop:o)
Der er lidt forskelligt alt efter hvor man bor i landet, hvornår man kaldes til jordemoder første gang, men som regel er det omkring uge 12. Her vil man ofte også blive tilbudt en scanning. Det der hedder en nakkefoldsscanning, hvis du har hørt om den?
Med hensyn til 3d/4d scanninger i Jylland, så kan man få lavet dette af flere forskellige. Prøv f.eks. Jordemoder Pia Zilstorff og Jordemoder Lisette Bjerregaard, som har hjemmesiden www.scanningsjordemoderen.dk, hvor de har klinikker i både København, Silkeborg og Århus. Der findes dog også andre.
Der kan scannes i hele graviditeten, men især uge 24-33 anbefales. Hvis du har brug for at blive scannet før fordi det er vigtigt for dig at vide at den lille ligger hvor den skal, du vil gerne se det lille hjerte slå osv. så kan du sagtens blive scannet allerede nu. I uge 8 vil dit barn måle godt 1,5cm og der vil være begyndende anlæg til hænder og fødder, man vil kunne se arme og ben, og måske være heldig at kunne tælle fingre og tæer.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat. Dejligt sådan at få lov at følge med her fra sidelinien:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske