Svar: Er der noget galt med mit barn?

2. november 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tina

Tak for dit brev og et stort tillykke med at du nu venter dit tredie barn:o)

Jeg har kun to børn, så jeg har personligt ikke selv prøvet at vente nr. 3, men jeg ved fra andre kvinder og fra jordemødre som jeg har talt med, at netop den tredie graviditet ofte er meget anderledes. Det samme er den tredie fødsel og jeg tænker derfor at det lyder helt normalt, at du oplever det hele anderledes denne gang. Det er altså ikke ensbetydende med at der er noget galt:o)

I forhold til de ting du beskriver, så har du haft kvalme alle gange og de drops du har fået på hospitalet er ikke noget der har skadet dit barn - du har jo netop været indlagt for at give dit ufødte barn de bedste betingelser.

At du oplever en betydeligt større rumsteren i maven, kan jo naturligt hænge sammen med at der har været børn inde i den mave før. en logisk forklaring kunne altså være at din livmoder er større nu end den har været de andre gange og den lille ny har altså mere ...

Annonce

... plads at boltre sig på.

Derudover har du fået foretaget 2 scanninger som har vist normale forhold og det må du så forholde dig til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtigt at intet er sikkert, men det gælder jo alle forhold her i livet. Vi ved ikke hvad dagen imorgen bringer. Men hvis vi skal leve med frygten for at tingene går galt, så kan vil jo slet ikke leve. En ting er dog hvad vi kan tænke i hovedet og noget andet er, hvad vi føler og nogle gange er logisk sans og følelser to vidt forskellige ting.

Så jeg kan sagtens forstå at du er bange og det er i tankerne fuldstændig uoverskueligt, hvad man skal gøre, hvis noget går galt. Det nytter bare ikke at tænke på dette, for det får du det skidt af og det gavner i hvert fald ikke hverken dine drenge, mand eller den lille ny.

Prøv at nyde nuet selvom det er svært og tro på at det nok skal gå alt sammen. Som sagt, så lyder der ikke noget usædvanligt eller faretruende ved det du beskriver:o) Stort knus herfra og pas godt på hinanden.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor