Svar: Er der noget galt med mit barn?
2. november 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og et stort tillykke med at du nu venter dit tredie barn:o)
Jeg har kun to børn, så jeg har personligt ikke selv prøvet at vente nr. 3, men jeg ved fra andre kvinder og fra jordemødre som jeg har talt med, at netop den tredie graviditet ofte er meget anderledes. Det samme er den tredie fødsel og jeg tænker derfor at det lyder helt normalt, at du oplever det hele anderledes denne gang. Det er altså ikke ensbetydende med at der er noget galt:o)
I forhold til de ting du beskriver, så har du haft kvalme alle gange og de drops du har fået på hospitalet er ikke noget der har skadet dit barn - du har jo netop været indlagt for at give dit ufødte barn de bedste betingelser.
At du oplever en betydeligt større rumsteren i maven, kan jo naturligt hænge sammen med at der har været børn inde i den mave før. en logisk forklaring kunne altså være at din livmoder er større nu end den har været de andre gange og den lille ny har altså mere plads at boltre sig på.
Derudover har du fået foretaget 2 scanninger som har vist normale forhold og det må du så forholde dig til.
Det er rigtigt at intet er sikkert, men det gælder jo alle forhold her i livet. Vi ved ikke hvad dagen imorgen bringer. Men hvis vi skal leve med frygten for at tingene går galt, så kan vil jo slet ikke leve. En ting er dog hvad vi kan tænke i hovedet og noget andet er, hvad vi føler og nogle gange er logisk sans og følelser to vidt forskellige ting.
Så jeg kan sagtens forstå at du er bange og det er i tankerne fuldstændig uoverskueligt, hvad man skal gøre, hvis noget går galt. Det nytter bare ikke at tænke på dette, for det får du det skidt af og det gavner i hvert fald ikke hverken dine drenge, mand eller den lille ny.
Prøv at nyde nuet selvom det er svært og tro på at det nok skal gå alt sammen. Som sagt, så lyder der ikke noget usædvanligt eller faretruende ved det du beskriver:o) Stort knus herfra og pas godt på hinanden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske