Svar: Regelmæssig ægløsning?
23. oktober 2006
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Kvindekroppen er forunderlig og det kan være rigtig svært at finde ud af, hvornår man præcist har ægløsning og hvornår ens cyklus er regelmæssig. At vide at din cyklus er regelmæssig kræver nok at du nu de næste måneder får menstruationen på nogen lunde samme tidspunkt, altså at det passer med de tider du regner dig frem til.
Nogle kvinder er utroligt påvirkelige af ydre faktorer, det kan være stress eller et brændende ønske om at få et barn - så rykker hele cyklus sig. Man hører jo også om kvinder som pludselig bliver gravide efter at have anskaffet sig en hund, simpelthen fordi tankerne drejer sig om noget andet. Jeg synes dog ikke du skal drøne ud og købe en hundehvalp:o)
Du kan dog bruge to metoder for at finde dit ægløsningstidspunkt:
1. temperaturmetoden, hvor du hver dag over en periode tager din morgentemperatur. Tag temperaturen inden du står op og tag den helst på samme tidspunkt hver dag. Umiddelbart efter ægløsning vil temperaturen stige et par grader.
2. Sekretmetoden. Alle kvinder har udflåd eller skedesekret. Det ændrer sig i løbet af en cyklus og når du har ægløsning, vil sekretet blive mere elastisk og æggehvide agtigt.
Du kan også købe ægløsningstests på apoteket og bruge disse, når du tror at det er nu. En anden løsning er at du og din mand/kæreste simpelthen har hyppigere samleje i den periode du mener at ægløsning er mulig. Sædceller kan jo holde sig i flere døgn og på den måde kan du godt blive gravid, selv om I ikke rammer det præcise ægløsnings tidspunkt.
Jeg kryder mine fingre og håber at det sker hurtigt for jer. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske