Svar: Ikke gravid

25. september 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mette

Øv, Øv, Øv! På den igen - jeg krydser fingre for jer.

Det er sådan at kvinders menstruationscyklus kan svinge. Nogle har en lidt kortere menstruationscyklus, andre en lidt længere. De fleste har en cyklus på ca 28 dage og jeg er lidt i tvivl om, hvad du egentlig har.

Hvis man f.eks. tager p-piller, så er de oftest beregnet ud fra en cyklus på 28 dage. Det vil sige at man tager 21 piller, holder pause hvor menstruationen så kommer og så starter man på pillerne igen den 28 dag, hvor menstruationen så stopper. Hvis du således får menstruation ca hver 21 dag og lægger de dage til, hvor du bløder, så lyder det som om din cyklus faktisk godt kan være omkring 28 dage.

Hvorom alting er, så finder du faktisk bedst dit ægløsningstidspunkt ved følgende metoder:

1. Måle din temperatur. Temperaturen stiger nemlig 0,5 grader, når man har ægløsning. Det gør den på grund af hormonet progesteron.
Hvis du vil måle din temperatur, så er det vigtigt at måle den fra slutningen af menstruationen. Man skal måle den hver morgen, inden man står ud af sengen, med samme målemetode, for at ...

Annonce

... målingerne kan sammenlignes. Når man ser temperaturen stige, ved man, at man har ægløsning. Det sker cirka otte til ti dage efter menstruationen.

2. Læg mærke til udflåddet fra skeden. Når du er midt i din cyklus, så kan du se at udflåddet bliver slimagtigt og det ser ud, som om der er lange klare tråde i det. Det er igen på grund af hormonpåvirkning og det kan også fortælle dig at du har ægløsning.

3. Ægløsningstest. Du kan købe en test, som måler om du har ægløsning. Det vil sige at hvis du mener det er ved at være det tidspunkt i din cyklus, så kan du vha en ægløsningstest få syn for sagen og er den positiv - så er det bare om at komme igang.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så er der jo også de par, som bare vælger at have samleje hver anden dag i hele den uge, hvor de mener at have størst mulighed for at ramme ægløsningstidspunktet.

Hvis du ved, hvornår du vil få menstruation næste gang, så kan du også gå ud fra at din ægløsning sandsynligvis vil ligge et sted mellem 12-16 dage før den menstruation kommer.

Håber mit svar er præcist nok og jeg ønsker meget at det lykkes for jer. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!