Svar: Ikke gravid
25. september 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Øv, Øv, Øv! På den igen - jeg krydser fingre for jer.
Det er sådan at kvinders menstruationscyklus kan svinge. Nogle har en lidt kortere menstruationscyklus, andre en lidt længere. De fleste har en cyklus på ca 28 dage og jeg er lidt i tvivl om, hvad du egentlig har.
Hvis man f.eks. tager p-piller, så er de oftest beregnet ud fra en cyklus på 28 dage. Det vil sige at man tager 21 piller, holder pause hvor menstruationen så kommer og så starter man på pillerne igen den 28 dag, hvor menstruationen så stopper. Hvis du således får menstruation ca hver 21 dag og lægger de dage til, hvor du bløder, så lyder det som om din cyklus faktisk godt kan være omkring 28 dage.
Hvorom alting er, så finder du faktisk bedst dit ægløsningstidspunkt ved følgende metoder:
1. Måle din temperatur. Temperaturen stiger nemlig 0,5 grader, når man har ægløsning. Det gør den på grund af hormonet progesteron.
Hvis du vil måle din temperatur, så er det vigtigt at måle den fra slutningen af menstruationen. Man skal måle den hver morgen, inden man står ud af sengen, med samme målemetode, for at målingerne kan sammenlignes. Når man ser temperaturen stige, ved man, at man har ægløsning. Det sker cirka otte til ti dage efter menstruationen.
2. Læg mærke til udflåddet fra skeden. Når du er midt i din cyklus, så kan du se at udflåddet bliver slimagtigt og det ser ud, som om der er lange klare tråde i det. Det er igen på grund af hormonpåvirkning og det kan også fortælle dig at du har ægløsning.
3. Ægløsningstest. Du kan købe en test, som måler om du har ægløsning. Det vil sige at hvis du mener det er ved at være det tidspunkt i din cyklus, så kan du vha en ægløsningstest få syn for sagen og er den positiv - så er det bare om at komme igang.
Så er der jo også de par, som bare vælger at have samleje hver anden dag i hele den uge, hvor de mener at have størst mulighed for at ramme ægløsningstidspunktet.
Hvis du ved, hvornår du vil få menstruation næste gang, så kan du også gå ud fra at din ægløsning sandsynligvis vil ligge et sted mellem 12-16 dage før den menstruation kommer.
Håber mit svar er præcist nok og jeg ønsker meget at det lykkes for jer. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske