Svar: Gravid eller hormonelle forstyrelser?

5. september 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Ja sikke noget. Jeg krydser naturligvis fingre og håber på det bedste. så vidt jeg ved så er chancen for graviditet rimeligt stor når man har taget p-piller, simpelthen fordi hormonbalancen er så nøje afstemt - det behøver altså således ikke "være noget rod", men kan faktisk være rigtig godt:o)

Du har fuldstændig ret i det med HCG. Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.

Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt og der vil man ikke være i tvivl.

Hvis du er gået 14 dage over tiden, så kunne du godt prøve at tage en ny test. Alternativt kunne du jo få en tid hos lægen. Lægen vil også kunne tage en test og så vil du evt. få tilbudt at få lavet en gynækologisk undersøgelse. ...

Annonce

... Ofte vil lægen kunne se på din livmoder, hvis du er gravid.

Samtidig ville det være rigtig godt at du talte med lægen om hvordan du skal forholde dig til migræne medicin osv. Det ved jeg desværre ikke nok om. Lige netop Migea, så virker dette smertestillende og antiinflammatorisk og det er uden hormonvirkning. Det anbefales så vidt muligt ikke i graviditetens første 6 mdr. men det er i slutningen af graviditeten at det helt frarådes og det kan endvidere anvendes under amning. Når man læser dette i lægemiddelkataloget tænker jeg at du skal tage det helt roligt. Men drøft det nu med lægen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det skulle vise sig at du ikke er blevet gravid endnu, så vil det jo også være helt relevant at du vidste hvordan du så skulle forholde dig i forhold til dine migræneanfald.

Forøvrigt er det jo vigtigt at du tager en multi vitamintablet med folinsyre dagligt allerede nu:o)

Håber mit svar hjælper dig lidt videre. Jeg krydser mine fingre og glæder mig til at få lov til at følge dig:o) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren