Svar: Gravid eller hormonelle forstyrelser?
5. september 2006
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Ja sikke noget. Jeg krydser naturligvis fingre og håber på det bedste. så vidt jeg ved så er chancen for graviditet rimeligt stor når man har taget p-piller, simpelthen fordi hormonbalancen er så nøje afstemt - det behøver altså således ikke "være noget rod", men kan faktisk være rigtig godt:o)
Du har fuldstændig ret i det med HCG. Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt og der vil man ikke være i tvivl.
Hvis du er gået 14 dage over tiden, så kunne du godt prøve at tage en ny test. Alternativt kunne du jo få en tid hos lægen. Lægen vil også kunne tage en test og så vil du evt. få tilbudt at få lavet en gynækologisk undersøgelse. Ofte vil lægen kunne se på din livmoder, hvis du er gravid.
Samtidig ville det være rigtig godt at du talte med lægen om hvordan du skal forholde dig til migræne medicin osv. Det ved jeg desværre ikke nok om. Lige netop Migea, så virker dette smertestillende og antiinflammatorisk og det er uden hormonvirkning. Det anbefales så vidt muligt ikke i graviditetens første 6 mdr. men det er i slutningen af graviditeten at det helt frarådes og det kan endvidere anvendes under amning. Når man læser dette i lægemiddelkataloget tænker jeg at du skal tage det helt roligt. Men drøft det nu med lægen.
Hvis det skulle vise sig at du ikke er blevet gravid endnu, så vil det jo også være helt relevant at du vidste hvordan du så skulle forholde dig i forhold til dine migræneanfald.
Forøvrigt er det jo vigtigt at du tager en multi vitamintablet med folinsyre dagligt allerede nu:o)
Håber mit svar hjælper dig lidt videre. Jeg krydser mine fingre og glæder mig til at få lov til at følge dig:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske