Svar: Håber at jeg er gravid!
25. juli 2006
Alder:
0 mdr.
Hej Tina
Hvor er det bare dejligt. Jeg har netop tænkt på, hvordan det mon gik med dig. Et stort tillykke herfra:o)
Gravide har et særligt behov for næringsstoffer, mens maven vokser. Stoffer som folsyre, jern og kalk er blandt de mineraler og vitaminer, som er vigtige at få i de rette mængder under graviditeten. Men derudover, så gælder det om at spise en sund og varieret kost.
Umiddelbart er det ganske fornuftigt at købe et af de produkter, som indeholder lige præcis det, gravide har behov for af ekstra næringsstoffer. Det er en nem løsning og du må gerne købe f.eks. Gravitamin. Du skal bare være opmærksom på at disse produkter ofte er dyrere end almindelige vitaminprodukter, som i princippet kan være ligeså gode.
Det er rigtig godt at du har spist Folinsyre. Det anbefales at kvinden supplerer sin kost med 400 mikrogram folinsyre dagligt - allerede når graviditeten planlægges, eller når hun opdager at hun er gravid og til og med 3 mdr henne i graviditeten. Hensigten er at forebygge at barnet fødes med det der kaldes Neuralrørsdefekter.
Fra 20 uge anbefales det at kvinden supplerer sin kost med et dagligt tilskud på 50-70 mg jern, for at undgå jernmangel i graviditeten. Ofte tages der blodprøver undervejs i graviditeten for at måle kvindes blodprocent og ofte indeholde de vitamintabletter man køber ikke jern nok. Derfor kan din jordemoder eller læge råde dig til at tage yderligere jerntilskud.
Hvis en gravid ikke indtager mælkeprodukter, ikke spiser ost og lignende, anbefales det at supplere med kalcium tilskud.
Vitamin A er vigtigt for synet, immunforsvaret, reproduktion, vækst og vedligeholdelse af bindevæv. Men vitamin A kan, hvis man indtager for meget godt give fosterskader. Derfor frarådes gravide at spise fødevarer med et højt indhold af vitamin A. Dvs. lever og i nogle tilfælde paté. Leverpostej og gulerødder er der derimod ingen problemer i at spise.
Fisk er godt at spise, da de indeholder mange gode vitaminer, mineraler og umættede fedtsyrer. Men det anbefales at gravide og ammende ikke spiser store rovfisk som: tun, helleflynder, rokke, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.
Tænk også over dit indtag af kaffe og andre koffeinholdige drikke. Indtaget af koffein bør begrænses. Større mængde koffein kan skade fosteret.
Ellers er det de generelle kostråd som gælder, også når man er gravid:
- Spis meget brød og gryn
- Spis frugt og mange grøntsager hver dag - 600 gram om dagen
- Spis kartofler, ris eller pasta hver dag
- Spis ofte fisk og fiskepålæg - vælg forskellige slags
- Vælg mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold
- Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold
- Brug kun lidt smør, margarine og olie, spar på sukker og salt
- Sluk tørsten i vand
- Dyrk gerne fortsat motion og mærk efter hvad din krop fortæller dig
Med hensyn til bøger, så må du gå på biblioteket og til boghandlen og se hvad der tiltaler dig. Der findes rigtig mange gode bøger om graviditet. En klassiker er "Et barn bliver til" fordi den har nogle helt fantastiske billeder af barnet inde i maven. Men der findes også mange andre rigtig gode bøger. Kig i min bogguide og lad dig ellers inspirere hos boghandleren og på biblioteket. Man kan jo købe sig fattig og nu bliver der meget andet der skal købes:o)
Rigtig meget held og lykke. Jeg glæder mig til at følge dig. Det er sjovt at få lov til at være med helt fra starten:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske