Svar: Selvbruner og graviditet
9. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Silles
Ja nu er bleghvide asparges ben jo ikke det pæneste :o), men så vidt jeg ved er der ikke lavet undersøgelser omkring selvbruner og hvorvidt det har en skadelig virkning på gravide kvinder eller det ufødte barn.
Generelt vil jeg dog sige at du skal se dig godt for når du vælger produkt. Du skal se indholdsdeklarationen igennem og undgå de stoffer som man ved kan være hormonforstyrrende og allergifremkaldende.
Gå f.eks. uden om parfume, men vælg også de produkter fra som indeholder følgende stoffer: butylparaben, isobutylparaben, propylparaben, isopropylparaben, syntetiske muskforbindelser og 4MBC. Og hvis der står "Denat" på produktet, kan det indeholde phthalater.
Du kan læse mere om produkter til gravide på www.miljoeogsundhed.dk og du kan også finde pjecer omkring emnet, prøv f.eks. på apoteket.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske