Svar: Graviditetstest hvornår
9. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære HH
En graviditetstest viser mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt.
Nogle tests reklamerer med at de viser resultat allerede dagen efter udebleven menstruation, men der vil altid være forskel alt efter hvad HCG niveauet er og det kan som sagt være forskelligt fra kvinde til kvinde.
Så der findes ikke noget fast svar på dit spørgsmål, men jeg håber at ovenstående er præcist nok.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske