Svar: Vægt og graviditet
3. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære forvirrede
Jeg synes bestemt ikke at det lyder som om du har taget for meget på, tværtimod ville jeg være bekymret, hvis man kun tog 3 kg på gennem hele graviditeten.
De tanker du gør dig lyder rigtig fornuftige og det lyder som om du har en fin fornemmelse for at lytte til din krop, så bliv endelig ved med det og glem din kollega!
Man siger normalt at mellem 12-16 kg er passende, men der er store individuelle forskelle og mange faktorer spiller ind. Her får du en gennemsnitlig beregning af, hvad det forskellige vejer:
Barnet: ca. 3.500 gram
Livmoderen: ca. 1.000 gram
Fostervandet: ca. 800 gram
Brysterne vokser med ca. 500 gram
Den øgede blodmængde ca. 1.500 gram
Moderkagen ca. 700 gram
Væske i kroppen ca. 2.000 gram
Fedtdepoter ca. 3.000 gram
Ialt, i dette tilfælde ca. 13 kg
Nogle får større børn, får mere væske i kroppen osv. så derfor er der forskel. Men du kan godt høre ud fra ovenstående at 3 kg ikke lyder af noget.
Håber ovenstående beroliger dig lidt og jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke fortsat. Dejligt at du har det så godt i øvrigt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske