Svar: Bækkenløsning og igangsætning

1. april 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lene

Det glæder mig at høre at I har besluttet jer for at give Maja muligheden for at blive storesøster, jeg ved jo at I har haft mange overvejelser omkring lige netop dette emne:o)

Det er nogle meget relevante spørgsmål, men desværre er en jordemoder nok bedre til at svare dig på dette, end jeg er. Jeg ved trods alt mest om børnene, når de er kommet til verden:o)

Mine svar må således ikke tages for mere end hvad det er og så må du konferere med jordemoder eller læge, når det bliver aktuelt.

Med hensyn til bækkenløsning, så skyldes dette, så vidt jeg ved, at der sker en hormonel påvirkning af alle led og ledbånd. Det er måden kvindekroppen forbereder sig til fødslen på. Det sker i alle led og naturligvis især i bækkenleddene. Det hele handler om at gøre bækkenåbningen større og mere eftergivelig under fødslen.

Hvor mange der får bækkenløsning flere gange ved jeg desværre ikke. Jeg synes jeg hører meget forskelligt, lige fra at det bliver værre og værre mellem hvert barn til at det ikke var så slemt anden gang som første gang.

Jeg vil formode at du kan få en henvisning til en fysioterapeut, som vil kunne instruere dig i hvilke øvelser du kan lave for både at styrke og skåne ...

Annonce

... dit bækken.

Derudover kunne måske have glæde af at benytte dig af "et mavebælte" som man kan købe i forskellige graviditets- og babyudstyrsforretninger.

Med hensyn til at blive sat igang, så er det mit indtryk at dette også er meget forskelligt fra gang til gang. Det kan handle om mange forskellige ting og det kan f.eks. have betydning hvordan barnet står maven. Ud fra hvad jeg ved, så kan det derfor sagtens være at du denne gang vil opleve veer og opleve fødslen helt anderledes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvor er det flot at du har tabt så meget. Nu er det ekstra vigtigt at du ikke begynder at spise for to, men bibeholder de gode spisevaner du har fået. Dit barn skal nok få hvad det har behov for, så bare du spiser sundt og varieret, så vil det være helt okay. Du skal regne med at barn, fostervand, moderkage osv. vejer måske 12 kg og så kommer der måske lidt fedtdepoter til "ammemælk" på hofterne, men du behøver slet ikke tage 30 kg på igen.

Man kunne jo også godt forestille sig at belastningen på dine led vil være betydeligt mindre, da du har tabt dig så meget, så at graviditeten denne gang måske derfor vil blive helt anderledes:o)

Krydser fingre for at der snart sker noget:o) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg