Svar: Gravid uden menstruation?

27. december 2005

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Smillas mor

Hvor end jeg gerne ville, så er det et spørgsmål som jeg har meget svært ved at svare på.

Det er sådan at du aldrig kan vide, hvornår din første ægløsning sker efter en fødsel. Derfor kan du i princippet godt blive gravid, selv om du ikke får din menstruation. Amning beskytter således ikke 100 pct. mod graviditet.

Det er dog også sådan at ægløsningen ofte udeblive sålænge man ammer fuldt. Da din datter, som nu er 6 mdr gammel, nok er igang med lidt skemad, så nedsættes din ammehyppighed stille og roligt. Det betyder at du måske med større sandsynlighed kan blive gravid nu og i tiden frem.

Vores krop har jo indrettet sig så smart, at man således på naturlig vis ikke bare bliver gravid hele tiden, men at der er en pause imellem de børn man får. Det er der måske også en mening med. Jeg synes derfor I skal lade naturen råde og ...

Annonce

... bliver du gravid nu, er det jo fantastisk, men går der længere tid, så er det så også okay.

Det er svært at sige noget omkring sikkerheden af en test. Da sikkerheden generelt (uanset om man ammer, har født før osv) afhænger af mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt. Det varierer altså fra kvinde til kvinde, hvad testen viser og hvor korrekt den er.

Hvis I ønsker at Smilla skal være storesøster, og gerne så snart som muligt, så er der ikke andet end at forsøge. Jeg skal nok krydse fingre:o)

Rigtig meget held og lykke og også godt nytår til jer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år