Svar: Gravid uden menstruation?
27. december 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Smillas mor
Hvor end jeg gerne ville, så er det et spørgsmål som jeg har meget svært ved at svare på.
Det er sådan at du aldrig kan vide, hvornår din første ægløsning sker efter en fødsel. Derfor kan du i princippet godt blive gravid, selv om du ikke får din menstruation. Amning beskytter således ikke 100 pct. mod graviditet.
Det er dog også sådan at ægløsningen ofte udeblive sålænge man ammer fuldt. Da din datter, som nu er 6 mdr gammel, nok er igang med lidt skemad, så nedsættes din ammehyppighed stille og roligt. Det betyder at du måske med større sandsynlighed kan blive gravid nu og i tiden frem.
Vores krop har jo indrettet sig så smart, at man således på naturlig vis ikke bare bliver gravid hele tiden, men at der er en pause imellem de børn man får. Det er der måske også en mening med. Jeg synes derfor I skal lade naturen råde og bliver du gravid nu, er det jo fantastisk, men går der længere tid, så er det så også okay.
Det er svært at sige noget omkring sikkerheden af en test. Da sikkerheden generelt (uanset om man ammer, har født før osv) afhænger af mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt. Det varierer altså fra kvinde til kvinde, hvad testen viser og hvor korrekt den er.
Hvis I ønsker at Smilla skal være storesøster, og gerne så snart som muligt, så er der ikke andet end at forsøge. Jeg skal nok krydse fingre:o)
Rigtig meget held og lykke og også godt nytår til jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske