Svar: Motion under graviditet
8. december 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Maibrit
Sundhedsstyrelsen fraråder ikke motion til gravide, snarere tværtimod. Det er vigtigt at holde sig i form. Du skal naturligvis være meget opmærksom på at lytte til din krop og lige netop med badminton, skal du være opmærksom på ikke at springe rundt eller vride for meget i kroppen. Spiller du stille og roligt, så kan jeg ikke se at der er noget i vejen for det.
Derudover så handler det jo meget om, hvordan man tidligere har dyrket sport. Der er klart at hvis man er vandt til at gå til sport og kroppen er vandt til en vis fysisk træning, så kan man til en vis grad godt fortsætte dette, selv om man er gravid. Man bør dog ikke pludselig begynde at dyrke meget mere sport eller på et noget højere niveau end man er vandt til.
Du skal tænke på at når du bliver varm, når din puls stiger osv. så stiger barnets puls også. Dyrk derfor gerne motion, men lyt også til hvad kroppen fortæller dig.
Hvis du vil være helt sikker, så drøft det med din jordemoder. Hun ved mere om dette end jeg.
Med hensyn til mavecreme, så er der så vidt jeg ved ringe dokumenteret effekt af disse cremer. Så hvormeget de hjælper mod strækmærker ved jeg desværre ikke. Jeg tror dog det ofte er rigtig rart for såvel mor som barn (og far - hvis han få lov at smøre maven) at have den kontakt eller opmærksomhed, der ligger i at smøre sin gravide mave ind i creme. Derfor kan det godt være en god idé at købe en creme.
Vælger du at købe en creme, så vælg en der ikke indeholder parabener, men som er i orden at bruge. Læs min artikel her på siden om parabener.
Fortsat held og lykke med graviditeten
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske