Svar: Øjenbrynsfarve
5. marts 2024
Alder:
0 mdr.
Kære du
Tak for dit brev - og først - stort tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt, at du venter dig, og det lyder som om, at det hele skrider stille og roligt fremad :)
Dernæst - ro på :) Du fortæller, at du generelt har udskiftet alle dine produkter med svanemærket, du spiser økologisk, du rører ikke alkohol, du dyrker regelmæssig motion - du sørger virkelig for at passe på dit ufødte barn og dig selv, og det er så fint.
At du har farvet øjenbryn nogle gange, tænker jeg ikke umiddelbart er et problem. Det er du helt sikkert ikke den eneste, der har gjort. Rigtig mange gravide opdager ikke, at de er gravide, før de er flere uger henne, og i den periode kan de både indtage alkohol, farve hår, rense kattebakker og meget andet - og du har jo netop taget en masse hensyn. Derudover fortæller du at farven, som du har brugt, ikke indeholder hormonforstyrrene stoffer, hvilket jo er rigtig godt.
Prøv derfor at tage det roligt, tænke fremad og prøv at nyde din graviditet. Sørg for at spise sundt, varieret, og få de vitaminer og mineraler, som er vigtige - folsyre, d-vitamin, jern og kalk. Læs f.eks. sundhedsstyrelsens pjece "Sunde vaner før, under og efter graviditet" :) Sørg også for at drikke vand og få hvile i løbet af dagen.
Der sker rigtig meget i din mave lige nu. Og jeg vil anbefale dig meget at lytte til min podcast "Din graviditet - uge for uge". Den kan høres via Podimo. Glæd dig over alle de små forandringer, som du møder:)
Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen, og jeg glæder mig til at følge dig og den lille i din mave videre frem:) Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske