Svar: Gravid og hånd-, fod- og mundsyge
4. oktober 2023
Alder:
0 mdr.
Hej Pernille
Tak for dit brev og stort tillykke med graviditeten :)
Det er et meget relevant spørgsmål, du stiller, for der er naturligvis altid nogle overvejelser at gøre sig, når man er gravid - for gravide kan også blive syge, men heldigvis betyder det som regel ikke noget for det ufødte barn.
Jeg har søgt lidt på hånd-, fod og mundsyge, og Sundhedsstyrelsen beskriver dette som en kortvarig virussygdom, der ofte smitter små børn - dog kan voksne også nogle gange få det.
Smitte sker ofte via luftvejssekret, afføring eller væske fra blærerne, og smitten spredes som kontakt eller dråbesmitte. Ofte sker smitten fra raske smittebærere, og inkubationstiden er 5 dage for mundhulelæsioner og 7 dage for hudblærerne. Det hele er ofte overstået i løbet af en uges tid.
Du skriver, at din mands niece netop har haft sygdommen, og jeg tænker, at der er stor sandsynlighed for, at den derfor er overstået, når I kommer til familiefest.
Sundhedsstyrelsen skriver også, at netop hånd-, fod- og mundsyge er en af de sygdomme, hvor barnet gerne må komme i institution, selvom der kan være en vis smitterisiko. Det er en forudsætning, at barnet er feberfri, og almentilstanden upåvirket. Det vil sige, at barnet kan komme i institution, når det kan deltage i aktiviteter, som det plejer, uden at kræve særlig pasning - også selvom barnet måske stadig har et par blærer. Smittespredning forhindres ikke ved at holde børn med synlige tegn på sygdommen hjemme...
Når det så er sagt, så kan din mands bror og hans kone i princippet være raske smittebærere, så der er naturligvis en risiko for, at du bliver smittet af dem - også selvom din mands niece nu er rask. Du er dog i midten af din graviditet nu, og risikoen ved smitte er størst i 1. og 3. trimester. Samtidig med er risikoen for smitte meget lille for voksne - fordi du sandsynligvis selv har haft sygdommen som barn.
Jeg kan godt forstå, at du spørger og bliver i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre her. Du kan naturligvis vælge at tage af sted og undgå direkte kontakt, sørge for god håndhygiejne, forsøge at holde lidt afstand osv. Der er dog naturligt ingen garantier for, at du selv har haft sygdommen som barn, og jeg kan naturligvis ikke garantere, at du ikke bliver smittet, selvom sandsynligheden nok er lille. Derfor kan du også vælge at blive hjemme, så du måske bedre kan slappe af og nyde din graviditet.
Jeg er ked af, at jeg ikke kan komme det nærmere. Og jeg vil faktisk anbefale dig, at du lige ringer til din læge og taler med lægen om, hvordan du bør forholde dig. Lægen kender din sundhedstilstand og din graviditetshistorie, og lægen vil derfor kunne give dig den bedste vejledning:)
Rigtig meget held og lykke - uanset, hvad udfaldet bliver :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske