Svar: Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

4. oktober 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej Pernille

Tak for dit brev og stort tillykke med graviditeten :)

Det er et meget relevant spørgsmål, du stiller, for der er naturligvis altid nogle overvejelser at gøre sig, når man er gravid - for gravide kan også blive syge, men heldigvis betyder det som regel ikke noget for det ufødte barn.

Jeg har søgt lidt på hånd-, fod og mundsyge, og Sundhedsstyrelsen beskriver dette som en kortvarig virussygdom, der ofte smitter små børn - dog kan voksne også nogle gange få det.

Smitte sker ofte via luftvejssekret, afføring eller væske fra blærerne, og smitten spredes som kontakt eller dråbesmitte. Ofte sker smitten fra raske smittebærere, og inkubationstiden er 5 dage for mundhulelæsioner og 7 dage for hudblærerne. Det hele er ofte overstået i løbet af en uges tid.

Du skriver, at din mands niece netop har haft sygdommen, og jeg tænker, at der er stor sandsynlighed for, at den derfor er overstået, når I kommer til familiefest.

Sundhedsstyrelsen skriver også, at netop hånd-, fod- og mundsyge er en af de sygdomme, hvor barnet gerne må komme i institution, selvom der kan være en vis smitterisiko. Det er en forudsætning, at barnet er feberfri, og almentilstanden upåvirket. Det vil sige, at barnet kan komme i institution, når det kan deltage i aktiviteter, som det plejer, uden at kræve særlig pasning - også selvom barnet måske stadig har et par ...

Annonce

... blærer. Smittespredning forhindres ikke ved at holde børn med synlige tegn på sygdommen hjemme...

Når det så er sagt, så kan din mands bror og hans kone i princippet være raske smittebærere, så der er naturligvis en risiko for, at du bliver smittet af dem - også selvom din mands niece nu er rask. Du er dog i midten af din graviditet nu, og risikoen ved smitte er størst i 1. og 3. trimester. Samtidig med er risikoen for smitte meget lille for voksne - fordi du sandsynligvis selv har haft sygdommen som barn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå, at du spørger og bliver i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre her. Du kan naturligvis vælge at tage af sted og undgå direkte kontakt, sørge for god håndhygiejne, forsøge at holde lidt afstand osv. Der er dog naturligt ingen garantier for, at du selv har haft sygdommen som barn, og jeg kan naturligvis ikke garantere, at du ikke bliver smittet, selvom sandsynligheden nok er lille. Derfor kan du også vælge at blive hjemme, så du måske bedre kan slappe af og nyde din graviditet.

Jeg er ked af, at jeg ikke kan komme det nærmere. Og jeg vil faktisk anbefale dig, at du lige ringer til din læge og taler med lægen om, hvordan du bør forholde dig. Lægen kender din sundhedstilstand og din graviditetshistorie, og lægen vil derfor kunne give dig den bedste vejledning:)

Rigtig meget held og lykke - uanset, hvad udfaldet bliver :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder