Svar: Hvornår er jeg blevet gravid?

23. august 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Kæmpe stort tillykke med, at du er blevet gravid, hvor er det bare dejligt :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret, især når du har taget ægløsningstest og derfor har helt styr på, hvornår du har haft ægløsning.

Det er dog meget normalt, at terminen kan blive rykket både frem og tilbage, og 5 dage er helt normalt, også selvom du har taget en ægløsningstest. Hos kvinder, der bliver gravide med fertilitetsbehandling, beregner man ofte terminsdato ud fra insemination eller ægudtagning - og stadig vil disse kvinder opleve, at ...

Annonce

... deres termin kan blive rykket nogle dage, når de bliver scannet.

Hvis du har termin mellem den 25. februar og den 1. marts 2024, så er du blevet gravid omkring den 4. juni og den 9. juni 2023.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Håber dette hjælper lidt videre og også giver lidt ro med på vejen :)

Når du nærmer dig termin, så husk på, at det er helt normalt at føde både før og efter termin. Hvis du føder mellem graviditetsuge 37+0 og 41+6, så føder du til tiden:)

Fortsat rigtig meget held og lykke med graviditeten, jeg glæder mig til at følge dig og det spirende liv i din mave:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder