Svar: Lyserødt udflåd

29. juli 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det bare dejligt! :)

Nu er jeg jo ikke jordmoder eller læge, men som jeg læser dit brev og din beskrivelse, så skyldes den pletblødning eller det lyserøde udflåd, som du har haft i uge 8 højst sandsynligt, at din krop stadig var ved at finde sig til rette med graviditeten. Det er meget normalt, at kvinder oplever en lille pletblødning i starten af graviditeten. Man kalder det implantationsblødning, og det opstår ofte omkring det tidspunkt, hvor det befrugtede æg sætter sig fast i slimhinden i livmoderen eller omkring det tidspunkt, hvor menstruationen normalt ville være kommet.

Nogle gange kan der også opstå lidt blødning i starten, hvis man f.eks. har været gravid med to befrugtede æg, og det ene æg går til grunde. Og blødning kan også opstå i forbindelse med, at du måske har haft sex med din mand, eller simpelthen bare opstå, uden at man kender grunden.

Disse tidlige pletblødninger er ofte ufarlige, det er blødninger senere i graviditeten, som altid bør føre til, at man bliver set af læge eller jordemoder. Det er rigtig godt, at du har kontaktet din læge ...

Annonce

... med det samme, netop for at få ro. Og alt det, din læge har sagt, lyder rigtigt og fint. Og du har helt ret i, at så længe der ikke har været smerter, og din blødning ikke har taget til, og der ikke er kommet frisk blod, så skal du prøve at tage det roligt.

Nu er du i uge 11, du har fået lavet doubletest, og du skal til nakkefoldsscanning om 18 dage. Det lyder som om, at det hele går stille og roligt, som det skal:)

Hvis du er meget urolig og ikke kan vente på scanningen om de 18 dage, så er der intet i vejen for, at du bestiller en ekstra scanning selv. Rigtig mange par vælger at blive scannet en eller flere gange både før uge 12, men også senere i løbet af gravidteten, det der kaldes tryghedsscanning - netop fordi det kan være rart at vide, om alt er okay. Du skal naturligvis ikke gå rundt og være ked af det og unødigt nervøs.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle steder er der åbent i weekenden, og nogle privatklinikker tilbyder også "drop-in", hvis man meget gerne vil have hurtigt svar:)

Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen herfra, og jeg ønsker dig en rigtig god weekend!:)

- Og så glæder jeg mig til at følge dig og det spirende liv i din mave de næste mange måneder:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder