Svar: Hvornår kan jeg tage en graviditetstest?
10. juni 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Tak for dine rosende ord:o)
Det gør mig ondt at du skulle opleve en spontan abort og selvom man kan sige til sig selv, at der jo nok var en mening med det, så er det jo alligevel hårdt:o)
Lidt kort omkring ægløsning og graviditet, test osv.
Det lyder ganske sandsynligt at din cyklus har ændret sig i forbindelse med den abort du har haft, og dette er der ikke noget usædvanligt i. Derfor kan din ægløsning sagtens have været forsinket.
Med en cyklus på 28 dage, så vil ægløsningen oftest finde sted ved 14 dagen. Normalt anbefaler man ikke at tage en test, før du normalt skulle have haft menstruation. Det vil sige at du kan teste, når du er gået over tiden.
Når du skal beregne din termin og hvor langt du er henne, så skal du gå ud fra sidste menstruations første dag og her tælle uger frem. På den måde vil du vide om du er 4 eller 5 uger henne eller noget helt tredie. Hvis din cyklus er på 28 dage og ægløsningen er faldet på 14 dagen, vil du være 4 uger henne, hvis du altså tager testen, der hvor din menstruation i givet fald skulle være kommet.Nogle gange snyder kroppen os dog, og så er en scanning jo det mest præcise. Hvis regnskabet er for 'besværligt' kan du jo også bruge beregningen her på siden:o)
Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt, at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt. Det betyder altså at du i princippet godt kan være gravid selv om testen i første omgang viser negativ og så må du vente nogle dage og tage en ny test.
Jeg krydser fingre for dig og håber på det bedste. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske