Svar: Gravid?
31. januar 2019
Alder:
0 mdr.
Kære Maiken
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du forsøger at blive gravid, og at I arbejder bevidst på dette - det er super dejligt og en rigtig god og spændende tid :)
Hvis du med sikkerhed ved, at du har haft ægløsning de sidste 3 dage, og du her har været sammen med en mand, så er der naturligvis den mulighed, at du er blevet gravid her. Det er dog for tidligt at undersøge...
En del kvinder kan mærke deres ægløsning. Det føles som en stikkende fornemmelse i underlivet, og det mærkes ofte lige før selve ægløsningen. Derudover får man sammen med ægløsningen også et mere elastisk udflåd fra skeden, som også kan give en idé om, at ægløsningen finder sted, og at man derfor kan blive gravid.
Hvis man har en cyklus på ca. 28 dage, så vil ægløsningen normalt finde sted 12-19 dage efter sidste menstruations første dag. Du skriver, at du havde sidste menstruation for 10 dage siden - og beregningen af din ægløsning skal ske fra første dag i menstruation. Alt efter hvor mange dage din menstruation varede, kan det derfor være din ægløsning, at du faktisk mærker nu - så den måske kommer senere, end du lige umiddelbart tror... Har du taget en ægløsningstest? :)
Hvis du er blevet gravid de sidste dage, så er du desværre nødt til at vente til din menstruation normalt skulle komme - før du kan tage en graviditetstest. En graviditetstest måler mængden af graviditetshormonet HCG i din urin, og selvom produktionen af dette hormon kan variere fra kvinde til kvinde, så vil der normalt skulle gå mindst 3 uger efter ubeskyttet samleje, til man kan tage en test og tjekke for graviditet.. :)
Der er naturligvis også den mulighed, at du er blevet gravid tidligere, og at den menstruation du har haft for ca 10 dage siden ikke har været en rigtig blødning, men det man kalder for en "pletblødning". Jeg mener, at man siger at ca. 10 % af alle gravide oplever at have pletblødning i gravidtetens første trimester, uden at det har nogen betydning... Er det tilfældet, så kan du jo være længere henne end du regner med og så vil du godt kunne tage en graviditetstest...
Der er nogle kvinder som, når de ser tilbage, fortæller, at de har kunne mærke befrugtningen, og det kan naturligvis ikke udelukkes. Spørgsmålet er dog om det er ægløsningen eller befrugtningen man mærker.. hvilket jeg ikke rigtigt tror, at nogen vil kunne svare præcist på.. :)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og jeg krydser alt for, at du er blevet gravid - og så glæder jeg mig til at følge jeres lille familie :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske