Svar: Graviditetskvalme

16. juli 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære svært forkvalmede :)

Stort tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt, selvom det ikke var helt planlagt:)

Det lyder hårdt med graviditetskvalme, - og et gammel husmoderråd er at spise mandler. Du kan derfor prøve at tage 3-5 mandler af gangen og tygge dem godt - og se om de kan hjælpe dig...

Mange kvinder har også glæde af at have et stykke knækbrød eller lidt kiks ved siden af sengen sammen med et glas vand. Det kan hjælpe, hvis du kan spise og drikke lidt, før du står op...

Nogle kvinder har også glæde af at drikke danskvand i stedet for almindelige postevand, fordi kulsyren kan virke kvalmestillende.

Mynte i mad og drikke, er også et hyppigt brugt råd, og mange har også glæde af ingefær, som du forsøger dig med allerede :) Nogen har også glæde af at sutte på pebermyntepastiller...

Med hensyn til Primperan, så bør der ligge en indlægsseddel i pakken, hvor du kan læse om præparatet, og hvor meget du kan tage hvornår. Selvom egen læge har ferie, så kan du altid ringe til ...

Annonce

... lægen, der burde være en henvisning til en anden læge, som vikarierer, og som bør kunne informere dig om, hvordan du skal forholde dig.

Når jeg slår Primperan op, så står der under graviditet "kan om nødvendigt anvendes", men de skriver også, at du som udgangspunkt bør undgå at tage medicin under graviditet. Det anbefales, at tage 10 mg højst 3 gange dagligt. Og det anbefales ikke, at du tager det i mere end 5 dage, uden at du taler med din læge.

Jeg vil anbefale dig, at du prøver at ringe til din læge og hører om ikke der på telefonsvareren henvises til en læge, som du kan tale med, alternativt må du kontakte vagtlægen:)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god sommer!

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

---------------------------------
Tilbagemelding den 20. juli 2017:

Kære Helen.

Jeg har været et smut forbi sygehuset og her fik jeg antihistamin i kombination med stærk b vitamin og det har hjulpet. Blot så du kan give rådet videre.

Tak for hurtigt svar og god sommer!

Denne information hermed givet videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina