Svar: Prikken i underlivet

27. februar 2005

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære gravide

De små bitte prikker du mærker kan godt være det lille barn, som bevæger sig rundt. Den har det jo godt i sin lille hule og indtil videre er der jo masser af plads, så den bevæger sig rundt.

De første spæde bevægelser kan godt føles som prikker. Nogen beskriver det som små luftbobler, andre mere som fornemmelsen af sæbebobler der prister, atter andre beskriver det som hvis man med en let finger trommer blødt på en tromme.

De fleste første gangs gravide mærker først liv senere, men flergangsfødende kan ofte godt beskrive at de mærker liv allerede i uge 16, fordi de kender følelsen/fornemmelsen.

De jag du mærker kan være det der hedder ligament smerter. Din livmoder bliver holdt fast ...

Annonce

... af nogle sener eller bånd, som sidder på begge sider af livmoderen. I takt med at livmoderen begynder at vokse, kan det trække i disse bånd og give ømhed, jag og smerter især i lysken.

At have ligamentsmerter er helt normalt og ganske ufarligt, og man kan desværre ikke gøre andet end at hvile sig, til det er gået over.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tror umiddelbart at du skal tage det helt roligt og bare glæde dig over alle de forandringer du oplever med din krop lige nu. Forhåbentlig varer det heller ikke så længe før far kan få lidt del i det. Prøv når I ligger i sengen om aftenen, at lægge dig fladt på ryggen og lade far holde sin hånd på din mave - måske vil han også kunne mærke noget:o)

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor