Svar: Prikken i underlivet
27. februar 2005
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
De små bitte prikker du mærker kan godt være det lille barn, som bevæger sig rundt. Den har det jo godt i sin lille hule og indtil videre er der jo masser af plads, så den bevæger sig rundt.
De første spæde bevægelser kan godt føles som prikker. Nogen beskriver det som små luftbobler, andre mere som fornemmelsen af sæbebobler der prister, atter andre beskriver det som hvis man med en let finger trommer blødt på en tromme.
De fleste første gangs gravide mærker først liv senere, men flergangsfødende kan ofte godt beskrive at de mærker liv allerede i uge 16, fordi de kender følelsen/fornemmelsen.
De jag du mærker kan være det der hedder ligament smerter. Din livmoder bliver holdt fast af nogle sener eller bånd, som sidder på begge sider af livmoderen. I takt med at livmoderen begynder at vokse, kan det trække i disse bånd og give ømhed, jag og smerter især i lysken.
At have ligamentsmerter er helt normalt og ganske ufarligt, og man kan desværre ikke gøre andet end at hvile sig, til det er gået over.
Jeg tror umiddelbart at du skal tage det helt roligt og bare glæde dig over alle de forandringer du oplever med din krop lige nu. Forhåbentlig varer det heller ikke så længe før far kan få lidt del i det. Prøv når I ligger i sengen om aftenen, at lægge dig fladt på ryggen og lade far holde sin hånd på din mave - måske vil han også kunne mærke noget:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske