Svar: Graviditet og amning
8. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lykkelige
Et stort tillykke med graviditeten - hvor er det dejligt for jer.
Det vil normalt være sådan at mælken ændrer sammensætning og smag, hvorfor de fleste børn automatisk fravælger amningen. Derfor kan det godt være at din dreng automatisk vil sige amningen fra efterhånden som du kommer længere frem i graviditeten - det må du se.
Det er begrænset hvor meget storebror vil kunne forstå når der kommer en lille ny. På det tidspunkt vil han jo fortsat være lille og hve umådelig meget brug for både mor og far. Men når det er sagt, så er der jo mange søskende med meget lille aldersspredning. Man kalder dette for pseudo-tvillinger. Måske kan du søge på dette og finde flere oplysninger.
For at det ikke skal være for svært for ham, så kan det være en god idé at du f.eks. inddrager ham i amningen. Ikke sådan at forstå at du skal amme dem begge, mere det at du samtidig med at du ammer den lille ny, sidder og læser historie for storebror. Især amning tager meget tid og det er ikke nemt at være i periferien og se mor sidde der i timer.
Det er også vigtigt at du bibeholder de faste rutiner og vaner omkring storebror, således at hvis det altid er dig der f.eks. bader ham, så fortsætter du med dette, så han ikke oplever at det hele pludselig skal være anderledes. Det er jo anderledes, når der pludselig kommer en lille ny, som 'tager pladsen'.
Giv også pårørende, venner, bedstforældre besked på at tænke på storebror. Den lille ny er ligeglad med alle pakker og lykønskninger og desværre har mange travle med straks at kigge på den lille og bringer gaver til den lille ny. Det er naturligvis i bedste mening, men det er faktisk utroligt vigtigt at man giver storebror ekstra opmærksomhed og gaver i stedet - den lille er ligeglad, det er den store ikke.
Ellers vil jeg sige at du skal tage det helt stille og roligt. Ofte går det hele jo uden problemer, så nyd du din graviditet og glæd dig. Der er ingen tvivl om at de to børn vil få rigtig meget glæde af hinanden:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske